Home Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering (SEO)

SEO er en forkortelse af engelsk “Search Engine Optimization”, på dansk kendt som “søgemaskineoptimering” eller bare “SEO”.

SEO er kunsten at få din hjemmeside til at ligge højt i en Google-søgning efter de ord og fraser online-brugere søger efter, når de leder efter dit brand, produkter og ydelser. Det er formålet, at man gennem SEO vækster en hjemmesides resultat på online søgemaskiner.

Din hjemmeside skaber størst synlighed, når den er på første side i en Google-søgning. Du kommer højest op i Google-søgning ved at overbevise Google søgemaskinen om, at din hjemmeside er af høj kvalitet, og indholdet matcher det behov brugere søger efter online.

Tallene viser entydigt, at en god placering af din hjemmeside på Google kan betale sig.

Måden du overbeviser Google søgemaskinen om ranking af din hjemmeside på side nr. 1 af Google søgning, bygger på viden om, hvordan søgemaskiner virker, dvs. hvordan Google indekserer alle verdens hjemmesider i det største digitale bibliotek – allesammen tilgængelige via Google søgning.

Basis SEO

SEO er vigtig og slet ikke så svært at komme i gang med, som mange tror. Vækst med SEO ved at få styr på basis SEO.

Først og fremmest skal din hjemmeside være teknisk i orden. Hvis din hjemmeside har fejl eller teknisk opsat forkert, kan det hindre Google i at besøge og indeksere din hjemmeside i deres digitale bibliotek. Det at sikre at din hjemmeside er teknisk SEO optimeret samt udbedres for tekniske fejl og mangler kaldes for “teknisk SEO”.

  • Teknisk SEO.

Miklagård har udgivet en fuld teknisk SEO rapport for 2018 til fri download (engelsk): Technical SEO Audit

Efter at teknisk SEO er på plads, skal det indholdsmæssige (medier i form af tekst, billeder og videoer) på din hjemmeside tage udgangspunkt i de nøgleord og -fraser, du gerne vil findes på online. Google søgning ranker og resulterer indhold, der opfylder online-brugeres behov. Du skal SEO optimere indholdet af dine websider til relevante søgeord og -fraser, også kendt som “SEO søgeordsanalyse”.

  • SEO – Keywords.

Det er selvsagt at jo mere indhold du har på din hjemmeside, jo flere hjemmesider bliver indekseret i Google søgemaskinen og jo flere af dine websider har mulighed for at ranke i Google søgninger. For at ranke højt i Google søgning skal kvantitet gå hånd i hånd med kvalitet.

Google har over 200 faktorer de anvender i ranking af indholdet på hjemmesider: alle har til fælles formål at levere indhold af værdi og kvalitet til online-brugere.

Google søgemaskinen ranker indholdet af enkelte websider ud fra faktorer som unikhed, friskhed og nyhedsværdi. Dette kombinerer Google søgemaskinen med nøgletal om, hvor længe online-brugere bliver på din hjemmeside, klikker på dine links og tilmelder sig nyhedsbreve. Alt dette kombinerer Google søgemaskinen også med faktorer som brugsvenlighed, hastighed og sikkerhed for at give dine websider en rank og placering i Google søgning.

Google placerer dine websider højere, hvis du hjælpere dine besøgende og giver dem, hvad de leder efter på din hjemmeside. SEO optimering af indholdet af alle dine websider er kendt som “On-page SEO”.

  • On-page SEO.

Når andre hjemmesider, i samme eller beslægtede branche omtaler, beskriver eller linker til din hjemmeside, kaldes det for “Off-page SEO”.

  • Off-page SEO.

Både On-page SEO og Off-page SEO er to vigtige faktorer som Google søgemaskine anvender i ranking af din hjemmeside. SEO optimering for at ligge i toppen af Google søgninger har den selv selvforstærkende effekt, at du får mange flere besøgende til din hjemmeside.

Du kan On-page SEO optimere din hjemmeside så dine besøgende let kan navigere rundt gennem menuer, sitemap og links. Det handler om at linke fra dine egne websider til undersider, der giver mening for dine besøgende så de surfer rundt på hele din hjemmeside.

Dette sikrer, at dine besøgende bliver længere tid online på din hjemmeside. Det handler også om at skabe værdi gennem udgående links, der er relevante for dine besøgende, når de søger endnu mere information. Det at sikre, at din hjemmeside har en sund link-struktur kaldes “SEO linkbuilding”.

  • SEO – Linkbuilding.

Du kan Off-page SEO optimere din hjemmeside så andre relevante hjemmesider linker til din egen hjemmeside. Når Google søgemaskinen gennemgår andre hjemmesider og finder links til din hjemmeside opnår din hjemmeside en bedre placering på Google søgning.

Jo flere hjemmesider, der linker til din hjemmeside jo større webtrafik får din hjemmeside. Dette har også en væsentlig betydning for at opbygge dit brand og troværdighed. Der er mange genveje til at få flere links. Det at skabe links fra andre hjemmesider kaldes “SEO backlinks”.

  • SEO – Backlinks.

Din hjemmeside konkurrerer med andre hjemmesider online om at ranke #1 på Google. Du slipper aldrig for konkurrence, men viden om dine konkurrenter gør dig konkurrencedygtig. SEO optimering af din hjemmeside ud fra denne viden, muliggør at du kan udnytte konkurrenternes svagheder og forholde dig til deres styrker. Det at skabe links fra andre hjemmesider kaldes “SEO backlinks”. Hvilket indhold konkurrenten satser på, hvilke søgeord, der giver konkurrenten mest værdi mv. kaldes en “SEO konkurrentanalyse”.

  • SEO – Konkurrence.

De tre første placeringer på en Google søgning får mange flere besøgende end hjemmesider, der ligger længere nede. Derfor er en høj placering på side #1 hos Google vigtig. Placering på toppen af Google starter ved at optimere basis SEO.

Du kan også reklamere din hjemmeside til toppen af Google søgning. Dette er en anden måde at markedsføre din hjemmeside på Google. Dette sikrer din hjemmeside en solid placering på toppen af side nummer et på Google.

  • Digital markedsføring.

Her betaler du Google for at annoncere med udvalgte søgeord på Google søgninger. Den eksakte pris på Google Ads (AdWords) annonceringen afhænger af udbud og efterspørgelse.

  • PPC.

Du skal have styr på din basis SEO før du begynder at kaste en masse penge efter online annoncering. Du kan begynde at betale for online annoncering i takt med, at du forbedrer din hjemmesides SEO til Google søgning. Det store spørgsmål om det kan betale sig afhænger af din samlet online strategi for digital markedsføring.

Avanceret SEO

For at bevæge dig videre fra basis SEO til avanceret SEO skal du først og fremmest have en større indsigt i, hvordan Google søgemaskinen virker. En topplacering på Google vil give din hjemmeside mange flere kliks, webtrafik og besøgende.

Google søgemaskinen bygger på en algoritme, der sørger for, at de mest relevante søgeresultater vises øverst; hvordan denne virker i detaljer, er Googles forretningshemmelighed. Det samme gør sig gældende om andre søgemaskiners algoritmer som YouTube, Amazon, Bing, Instagram mv.

Google som virksomhed udtaler helt overordnet, at deres søgealgoritme har til formål at levere de bedste søgeresultater, dette til sammenligning med konkurrerende søgemaskiner. Hertil udtaler Google sig om større ændringer og opdateringer til Google-søgning og algoritmen. Som Google vedvarende tilpasser sig sine online-brugeres anvendelse af Google-søgning, ændrer de løbende algoritmen, og hvordan (og dermed hvad) der rankes højst i Google søgeresultater.

De sidste års største opdateringer til Google algoritmen hedder Hummingbird, Panda og Penguin. Googles formål med opdateringerne er at forhindre, at spam hjemmesider ligger i toppen, mens hjemmesider, som med indhold af relevans og værdi, ligger længere nede.

Det er her, at SEO begynder at blive avanceret. Det at du vedvarende har indblik i hvilke ændringer Google laver til deres algoritme og tilpasser dig den nye online virkelighed, kan give din hjemmeside en vigtig SEO fordel.

  • Google Search Update.

Læs mere på Googles hjemmeside om hvordan “Google søgning fungerer” (engelsk): How Google Search works

Et andet vigtigt redskab inden for avanceret SEO er at performe godt med “SEO” og performe i særklasse med “lokal SEO”. Din hjemmeside er altid relevant for nogle og mindre relevant for andre. Kunsten at tilpasse og målrette indhold til mest relevante online-brugere kaldes “lokal SEO”.

Din hjemmeside kan kategoriseres i klasser og typer afhængig af sprog, indhold, branche, demografi, geografi mv. Med andre ord, så fungerer din hjemmeside inden for et virkefelt, og hvis du SEO optimerer hen mod dette, sikrer du at tiltrække relevant webtrafik og flest relevante besøgende til din hjemmeside.

  • Lokal SEO.

Avanceret SEO tager afsæt i din hjemmesides virkefelt, med særlig fokus på om din hjemmeside fungerer inden for et B2C eller B2B markedsplads, webshop eller detailhandler, almennyttig organisation, informationsportal eller bare som et online visitkort.

Du kan ved hjælp af avanceret SEO optimering anvende SEO-værktøjer til at bringe din hjemmesiden op på et niveau hvor søgning, søgemønstre og tendenser bruges mere målrettet for at opnå bedre placering hos søgemaskinerne. Hertil har du mulighed for at forbedre dine SEO ved at oprette et fælles SEO-program, hvor du tilmed samler tekstoptimering og søgeordsstrategi samt søgevolumen og søgeordstæthed. Alt dette vil spille ind i din online digital markedsføringsstrategi.

Erfaring med avanceret SEO spiller nemlig ind i hele arenaen af digital marketing services på tværs af SEO, PPC, sociale medier, analytics, web udvikling, display og video.

SEO bureau

Miklagard er en virksomheden der tilbyde digital marketing services på tværs af SEO, PPC, sociale medier, analytics, web udvikling, display og video. Alt indenfor digital markedsføring af ledende eksperter og konsulenter.

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre
nærmere om samarbejdsmuligheder?

Ring til os på 31 32 60 86

Du kan få telefonisk support mandag til fredag kl. 09.00-16.00

? Top indlæg

Følg os