Privatlivspolitik

SEO (Søgemaskineoptimering)

SEO er en forkortelse af engelsk “Search Engine Optimization”, på dansk kendt som “søgemaskineoptimering” eller bare “SEO”.

SEO er kunsten at fü din hjemmeside til at ligge højt i en Google-søgning efter de ord og fraser online-brugere søger efter, nür de leder efter dit brand, produkter og ydelser. Det er formület, at man gennem SEO vÌkster en hjemmesides resultat pü online søgemaskiner.

Din hjemmeside skaber størst synlighed, nür den er pü første side i en Google-søgning. Du kommer højest op i Google-søgning ved at overbevise Google søgemaskinen om, at din hjemmeside er af høj kvalitet, og indholdet matcher det behov brugere søger efter online.

Tallene viser entydigt, at en god placering af din hjemmeside pĂĽ Google kan betale sig.

MĂĽden du overbeviser Google søgemaskinen om ranking af din hjemmeside pĂĽ side nr. 1 af Google søgning, bygger pĂĽ viden om, hvordan søgemaskiner virker, dvs. hvordan Google indekserer alle verdens hjemmesider i det største digitale bibliotek – allesammen tilgĂŚngelige via Google søgning.

.

Basis SEO

SEO er vigtig og slet ikke sĂĽ svĂŚrt at komme i gang med, som mange tror. VĂŚkst med SEO ved at fĂĽ styr pĂĽ basis SEO.

Først og fremmest skal din hjemmeside være teknisk i orden. Hvis din hjemmeside har fejl eller teknisk opsat forkert, kan det hindre Google i at besøge og indeksere din hjemmeside i deres digitale bibliotek. Det at sikre at din hjemmeside er teknisk SEO optimeret samt udbedres for tekniske fejl og mangler kaldes for “teknisk SEO”.

  • LĂŚs mere: Teknisk SEO.

MiklagĂĄrd har udgivet en fuld teknisk SEO rapport for 2018 til fri download (engelsk): Technical SEO Audit

Efter at teknisk SEO er på plads, skal det indholdsmæssige (medier i form af tekst, billeder og videoer) på din hjemmeside tage udgangspunkt i de nøgleord og -fraser, du gerne vil findes på online. Google søgning ranker og resulterer indhold, der opfylder online-brugeres behov. Du skal SEO optimere indholdet af dine websider til relevante søgeord og -fraser, også kendt som “SEO søgeordsanalyse”.

  • LĂŚs mere: SEO – Keywords.

.

Det er selvsagt at jo mere indhold du har pü din hjemmeside, jo flere hjemmesider bliver indekseret i Google søgemaskinen og jo flere af dine websider har mulighed for at ranke i Google søgninger. For at ranke højt i Google søgning skal kvantitet gü hünd i hünd med kvalitet.

Google har over 200 faktorer de anvender i ranking af indholdet pĂĽ hjemmesider: alle har til fĂŚlles formĂĽl at levere indhold af vĂŚrdi og kvalitet til online-brugere.

Google søgemaskinen ranker indholdet af enkelte websider ud fra faktorer som unikhed, friskhed og nyhedsvÌrdi. Dette kombinerer Google søgemaskinen med nøgletal om, hvor lÌnge online-brugere bliver pü din hjemmeside, klikker pü dine links og tilmelder sig nyhedsbreve. Alt dette kombinerer Google søgemaskinen ogsü med faktorer som brugsvenlighed, hastighed og sikkerhed for at give dine websider en rank og placering i Google søgning.

Google placerer dine websider højere, hvis du hjælpere dine besøgende og giver dem, hvad de leder efter på din hjemmeside. SEO optimering af indholdet af alle dine websider er kendt som “On-page SEO”.

  • LĂŚs mere: On-page SEO.

.

Når andre hjemmesider, i samme eller beslægtede branche omtaler, beskriver eller linker til din hjemmeside, kaldes det for “Off-page SEO”.

  • LĂŚs mere: Off-page SEO.

.

Büde On-page SEO og Off-page SEO er to vigtige faktorer som Google søgemaskine anvender i ranking af din hjemmeside. SEO optimering for at ligge i toppen af Google søgninger har den selv selvforstÌrkende effekt, at du für mange flere besøgende til din hjemmeside.

Du kan On-page SEO optimere din hjemmeside sü dine besøgende let kan navigere rundt gennem menuer, sitemap og links. Det handler om at linke fra dine egne websider til undersider, der giver mening for dine besøgende sü de surfer rundt pü hele din hjemmeside.

Dette sikrer, at dine besøgende bliver længere tid online på din hjemmeside. Det handler også om at skabe værdi gennem udgående links, der er relevante for dine besøgende, når de søger endnu mere information. Det at sikre, at din hjemmeside har en sund link-struktur kaldes “SEO linkbuilding”.

  • LĂŚs mere: SEO – Linkbuilding.

.

Du kan Off-page SEO optimere din hjemmeside sü andre relevante hjemmesider linker til din egen hjemmeside. Nür Google søgemaskinen gennemgür andre hjemmesider og finder links til din hjemmeside opnür din hjemmeside en bedre placering pü Google søgning.

Jo flere hjemmesider, der linker til din hjemmeside jo større webtrafik får din hjemmeside. Dette har også en væsentlig betydning for at opbygge dit brand og troværdighed. Der er mange genveje til at få flere links. Det at skabe links fra andre hjemmesider kaldes “SEO backlinks”.

  • LĂŚs mere: SEO – Backlinks.

.

Din hjemmeside konkurrerer med andre hjemmesider online om at ranke #1 på Google. Du slipper aldrig for konkurrence, men viden om dine konkurrenter gør dig konkurrencedygtig. SEO optimering af din hjemmeside ud fra denne viden, muliggør at du kan udnytte konkurrenternes svagheder og forholde dig til deres styrker. Det at skabe links fra andre hjemmesider kaldes “SEO backlinks”. Hvilket indhold konkurrenten satser på, hvilke søgeord, der giver konkurrenten mest værdi mv. kaldes en “SEO konkurrentanalyse”.

  • LĂŚs mere: SEO – Konkurrence.

.

De tre første placeringer pü en Google søgning für mange flere besøgende end hjemmesider, der ligger lÌngere nede. Derfor er en høj placering pü side #1 hos Google vigtig. Placering pü toppen af Google starter ved at optimere basis SEO.

Du kan ogsü reklamere din hjemmeside til toppen af Google søgning. Dette er en anden müde at markedsføre din hjemmeside pü Google. Dette sikrer din hjemmeside en solid placering pü toppen af side nummer et pü Google.

  • LĂŚs mere: Digital markedsføring.

.

Her betaler du Google for at annoncere med udvalgte søgeord pü Google søgninger. Den eksakte pris pü Google Ads (AdWords) annonceringen afhÌnger af udbud og efterspørgelse.

  • LĂŚs mere: SEO – PPC.

.

Du skal have styr pü din basis SEO før du begynder at kaste en masse penge efter online annoncering. Du kan begynde at betale for online annoncering i takt med, at du forbedrer din hjemmesides SEO til Google søgning. Det store spørgsmül om det kan betale sig afhÌnger af din samlet online strategi for digital markedsføring.

 

Avanceret SEO

For at bevÌge dig videre fra basis SEO til avanceret SEO skal du først og fremmest have en større indsigt i, hvordan Google søgemaskinen virker. En topplacering pü Google vil give din hjemmeside mange flere kliks, webtrafik og besøgende.

Google søgemaskinen bygger pü en algoritme, der sørger for, at de mest relevante søgeresultater vises øverst; hvordan denne virker i detaljer, er Googles forretningshemmelighed. Det samme gør sig gÌldende om andre søgemaskiners algoritmer som YouTube, Amazon, Bing, Instagram mv.

Google som virksomhed udtaler helt overordnet, at deres søgealgoritme har til formül at levere de bedste søgeresultater, dette til sammenligning med konkurrerende søgemaskiner. Hertil udtaler Google sig om større Ìndringer og opdateringer til Google-søgning og algoritmen. Som Google vedvarende tilpasser sig sine online-brugeres anvendelse af Google-søgning, Ìndrer de løbende algoritmen, og hvordan (og dermed hvad) der rankes højst i Google søgeresultater.

De sidste ürs største opdateringer til Google algoritmen hedder Hummingbird, Panda og Penguin. Googles formül med opdateringerne er at forhindre, at spam hjemmesider ligger i toppen, mens hjemmesider, som med indhold af relevans og vÌrdi, ligger lÌngere nede.

Det er her, at SEO begynder at blive avanceret. Det at du vedvarende har indblik i hvilke ĂŚndringer Google laver til deres algoritme og tilpasser dig den nye online virkelighed, kan give din hjemmeside en vigtig SEO fordel.

  • LĂŚs mere: Google Search Update.

Læs mere på Googles hjemmeside om hvordan “Google søgning fungerer” (engelsk): How Google Search works

Et andet vigtigt redskab inden for avanceret SEO er at performe godt med “SEO” og performe i særklasse med “lokal SEO”. Din hjemmeside er altid relevant for nogle og mindre relevant for andre. Kunsten at tilpasse og målrette indhold til mest relevante online-brugere kaldes “lokal SEO”.

Din hjemmeside kan kategoriseres i klasser og typer afhÌngig af sprog, indhold, branche, demografi, geografi mv. Med andre ord, sü fungerer din hjemmeside inden for et virkefelt, og hvis du SEO optimerer hen mod dette, sikrer du at tiltrÌkke relevant webtrafik og flest relevante besøgende til din hjemmeside.

  • LĂŚs mere: Lokal SEO.

.

Avanceret SEO tager afsĂŚt i din hjemmesides virkefelt, med sĂŚrlig fokus pĂĽ om din hjemmeside fungerer inden for et B2C eller B2B markedsplads, webshop eller detailhandler, almennyttig organisation, informationsportal eller bare som et online visitkort.

Du kan ved hjÌlp af avanceret SEO optimering anvende SEO-vÌrktøjer til at bringe din hjemmesiden op pü et niveau hvor søgning, søgemønstre og tendenser bruges mere mülrettet for at opnü bedre placering hos søgemaskinerne. Hertil har du mulighed for at forbedre dine SEO ved at oprette et fÌlles SEO-program, hvor du tilmed samler tekstoptimering og søgeordsstrategi samt søgevolumen og søgeordstÌthed. Alt dette vil spille ind i din online digital markedsføringsstrategi.

Erfaring med avanceret SEO spiller nemlig ind i hele arenaen af digital marketing services pĂĽ tvĂŚrs af SEO, PPC, sociale medier, analytics, web udvikling, display og video.

.

SEO bureau

Miklagård er en virksomheden der tilbyde digital marketing services pü tvÌrs af SEO, PPC, sociale medier, analytics, web udvikling, display og video. Alt indenfor digital markedsføring af ledende eksperter og konsulenter.

.

Let's give your business the attention it deserves