Home CRM-system

Hvilket CRM-system skal jeg bruge i en lille eller mellemstor virksomhed?

Er du på udkig efter et nyt CRM-system til din virksomhed? Så har du formentligt allerede opdaget, at det er en jungle at finde rundt i de mange systemer der er tilgængelige på marked. Der kan være store forskelle på både funktioner, brugergrænseflader, priser og mange andre parametre, der alle bør spille ind, når du skal vælge det rette CRM-system til dit firma – og hvilket skal du så vælge?

Det ser vi nærmere på i denne artikel. Inden vi kommer for godt i gang, starter vi imidlertid med at træde et skridt tilbage og se på CRM-systemer som helhed. For…

Hvad er det nu lige, at et CRM-system er?

CRM står for “Customer Relationship Management”, og direkte oversat til dansk betyder det noget i retning af ”kunderelationsstyring”. Et CRM-system er altså et system, der kan styre relationerne til dine kunder. Sagt med andre ord anvendes et CRM-system til at håndterer og arbejde med forskellige kundedata.

Og hvorfor er det så en god idé at arbejde med dine kundedata i et CRM-system?

Det er det, fordi et CRM-system lader dig indsamle og håndtere forskellige kundedata, som du kan bruge til at optimere din virksomheds salg, marketing, kundesupport og lignende – alt sammen målrettet til den enkelte kunde. Et CRM-system giver dig således mulighed for at behandle dine kunder både individuelt og i grupper.

CRM-systemer kan altså bruges til at optimere håndteringen af nuværende kunder, men også til at fange nye kunder. Data fra eksisterende kunder inden for samme branche kan give din virksomhed en værdifuld indsigt omkring den pågældende branches behov, og din virksomhed kan dermed målrette sin markedsføring mod nye kunder langt bedre. Derudover kan CRM-systemer også indhente kundedata fra eksterne databaser (tænk Krak, Experian osv.), hvilket muliggør håndtering af bl.a. nye leads og potentielle kunder.

Forskellige CRM-systemer til forskellige behov

At anskaffe sig et CRM-system er lidt ligesom at anskaffe sig en bil. Det kan være fristende at købe en Formel 1-bil, men hvis bilen primært skal bruges til indkøb og persontransport, er en Formel 1-bil eller toptunet Ferrari nok ikke det rette valg.

Det samme gælder inden for verden af CRM-systemer. Der findes en lang række systemer, der dækker forskellige behov inden for både marketing, salg, kundesupport osv., og ser du dig ikke for, ender du hurtigt med at købe en ”Ferrari”, selv om du egentlig har brug for en “skolebus” til dit behov.

Det er derfor vigtigt at være opmærksom på hvilke funktioner, de forskellige CRM-systemer byder på. Overordnet set findes der tre forskellige slags CRM-systemer:

  1. Allround CRM-system
  2. Specialiseret CRM-system
  3. CRM-modul, der er en del af et større system

Lad os lige vende de tre typer, så vi har en idé om, hvad forskellen er.

Et allround CRM-system er et system, der indeholder funktioner inden for alle de vigtigste CRM-områder. Et allround-system vil derfor både kunne hjælpe din virksomhed med data omkring salg, marketing, kundesupport osv.

Hvor et allround CRM-system dækker hele (eller i hvert fald store dele af) paletten, dækker et specialiseret CRM-system kun et enkelt område. Det kunne fx være et system, der udelukkende arbejder målrettet med salg eller leadgenerering.

Og endelig er der også CRM-modulet, der er en del af et større system. Her kan CRM-modulet i princippet både fungere som et allround modul eller et specialiseret modul, men fælles for dem begge er, at de er en del af et andet system, der udover CRM også byder på andre funktioner.

Mange CRM-systemer at vælge imellem

Har du allerede været i gang med at undersøge markedet for hvilke CRM-systemer, der findes? Godt, for så ved du, at der er massevis af systemer at vælge imellem.

For at gøre det lidt enklere at træffe en beslutning om hvilket CRM-system, du skal vælge, har vi derfor udpeget nogle af de mest anvendte CRM-systemer på det danske marked. Det er vigtigt at påpege, at her ikke nødvendigvis er tale om de bedste CRM-systemer til dig – det afhænger helt og holdent af hvilke krav, du har til dit CRM-system.

Ligeledes er det værd at bemærke, at der heller ikke nødvendigvis er tale om de mest solgte CRM-systemer på markedet. Vi har blot valgt en række forskellige CRM-systemer, som vi mener giver et fornuftigt billede af, hvad CRM-systemer kan. De nævnte CRM-systemer skal derfor ses som inspiration til hele din beslutningproces om du skal have et CRM-system og i så fald hvilken slags.

Systemerne er derfor også listet i vilkårlig rækkefølge – så er det op til dig at finde det eller de CRM-systemer, der passer bedst til netop din virksomheds behov. For at gøre det nemt, har vi derfor under hvert CRM-system listet nogle af de fordele og ulemper, vi ser ved de forskellige systemer.

Lad os kaste et blik på de forskellige systemer og se nærmere på, hvad de kan tilbyde. Vi lægger ud med Microsoft Dynamics.

Microsoft Dynamics

Microsoft Dynamics - Miklagard

Microsoft Dynamics er et CRM-system udviklet af verdens største softwareproducent Microsoft. Faktisk er Microsoft Dynamics ikke blot et CRM-system, men også et ERP-system (økonomistyringssystem). Systemerne er dog opdelt i moduler og kan tilpasses efter virksomhedens behov.

Tidligere hed systemet Microsoft Dynamics ERP, men siden er systemet splittet op i fire undermoduler med fire forskellige navne:

  • Microsoft Dynamics Sales
  • Microsoft Dynamics Marketing
  • Microsoft Dynamics Customer Service
  • Microsoft Dynamics Field Service

Starter vi med Sales-modulet, kommer det næppe som en overraskelse, at dette modul bruges til at håndtere og styre salg. Dette modul indeholder en lang række funktioner, som hjælper din virksomhed med en optimal salgsproces.

Microsoft Dynamics Sales indeholder blandt andet en oversigt over alle nuværende kunder, hvor du også finder en vurdering af forholdet mellem kunden og din virksomhed målt på forskellige parametre. Din virksomheds sælgere kan drage nytte af ”Relationship assistant”, som gør det muligt at følge op på mails, men også opdaterer sælgeren med muligheder for at fremme salget til den enkelte kunde.

Systemet er selvfølgelig sat op til at interagere med øvrige Microsoft-produkter, som kan åbnes direkte fra modulet – smart, hvis du skal skrive en mail, et salgsbrev i Word eller lave en salgspræsentation i PowerPoint eller andre Microsoft produkter og suits.

Sales-modulet giver desuden mulighed for at følge et visuelt salgsflow, så sælgere altid kan se, hvor langt et givent salg er i processen, samt følge op på salget, så dette følges helt til dørs.

Salgsledere kan i Sales manager se et samlet overblik over sælgernes præstationer, og den enkelte sælger kan selv følge med i sine egne statistikker. Endelig er det muligt at opsætte et gamification-element, der gør det muligt at oprette salgskonkurrencer og lignende i fx tele- og salgsafdelingen.

Går vi videre til Microsoft Dynamics Marketing, så bruges det til at planlægge, automatisere og overvåge virksomhedens markedsføring. Dette gøres ved hjælp af en række værktøjer såsom automatiserede e-mailkampagner, leadgenerering og salgsevents. Alt bliver samlet visuelt i en oversigt over kunderejsen, hvor det samtidigt er muligt at tilføje nye markedsføringstiltag undervejs. Marketing-modulet interagerer selvfølgelig med Sales-modulet, og har din virksomhed adgang til begge moduler, giver det uden tvivl øget synergi mellem salgs- og marketingafdelingerne.

Modulet Microsoft Dynamics Customer Service består af et dashboard, der lader dig monitorere din virksomheds kundesupport. Her kan du håndtere opgaver, mails, telefonopkald og aftaler med kunderne, så du hele tiden har et samlet overblik over kundesupporten til den enkelte kunde.

Derudover kan du klikke ind på en given supportopgaves tidslinje. Her kan du se en oversigt over forløbet på den enkelte supportopgave, hvilket er et glimrende værktøj, hvis flere kundesupportere skal arbejde på samme supportopgave. Her kan de enkelte medarbejdere hurtigt danne sig et overblik over forløbet i opgaven.

Sidst har vi Microsoft Dynamics Field Service. Dette modul bruges til at fjernmonitorere fejl og problemer eksternt ved hjælp af IoT-devices. Et eksempel herpå kan være en kundes produktionslinje, der er koblet op med forskellige IoT-enheder. Her vil disse enheder sende data til Microsoft Dynamics Field Service i tilfælde af, at der er fejl på produktionen. Din virksomhed har dermed mulighed for straks at agere på disse fejl, og værktøjer såsom videoopkald gør det samtidig muligt at løse opgaven remote.

Som det ses, er Microsoft Dynamics CRM-moduler hver især værktøjer, der giver uanede muligheder inden for hvert deres felt. Opdelingen af Microsoft Dynamics er samtidig en fordel, da du dermed kan vælge netop det eller de moduler, der er aktuelle for din virksomhed.

Prisstrukturen på de fire moduler er desværre ikke helt så enkelt. For Marketing gælder det, at der betales et samlet månedligt beløb per lejer på omtrent kr. 9.500. Dog fås systemet til halv pris, hvis din virksomhed allerede har en anden Dynamics 365-app.

Sales, Customer Service og Field Service betales alle pr. bruger og ikke per lejer. Her afhænger priserne igen af, om virksomheden allerede har en anden Dynamics 365-app eller ej. Derudover er der flere forskellige undermoduler og tilvalg under de enkelte moduler, og prisstrukturen på disse produkter kan derfor godt blive ret indviklet. For langt størstedelen af modulerne varierer de månedlige priser dog mellem kr. 125 – 597 pr. Bruger.

Fordele ved Microsoft Dynamics

  • Muligt at tilvælge netop de moduler, der er aktuelle for din virksomhed
  • Modulerne integreres med hinanden, så fx salgs- og markedsføringsaktiviteter strømlines
  • Systemet kan både installeres lokalt samt køre via skyen (cloud) med Dynamics 365
  • Microsoft Dynamics kræver ikke teknisk indsigt hos den enkelte bruger, og systemet er prækonfigureret, så du kan gå i gang med det samme
  • Det er nemt løbende at tilføje ekstra brugere ved hjælp af Microsofts abonnementsløsninger
  • Processer automatiseres på tværs af Microsoft-produkter

Ulemper ved Microsoft Dynamics

  • Prisstrukturen kan virke en smule uoverskuelig; særligt ved brug af flere moduler
  • Modulerne er sat op til at arbejde sammen med andre Microsoft-produkter, og anvender din virksomhed ikke Microsoft-produkter i forvejen, kan det foranledige, at ellers automatiserede arbejdsgange skal håndteres manuelt
  • Fungerer bedst i virksomheder, hvor der allerede er kortlagte processer omkring salg, markedsføring, kundesupport m.m.
  • Microsoft Dynamics kan være en dyr løsning at starte op med

Salesforce

Salesforce - Miklagard

Salesforce er et cloud-baseret CRM-system, der er udviklet af den amerikanske virksomhed med samme navn. Salesforce er kendetegnet ved, at deres CRM-system er bygget op af mange mindre moduler – intet mindre end 12 forskellige for at være helt nøjagtig. Dertil kommer yderligere seks branchespecifikke moduler, der henvender sig til finans, industriproduktion, forbrugsvarer osv.

Det kan måske umiddelbart lyde ret overvældende med 18 forskellige moduler, hvis du leder efter et CRM-system til en mindre virksomhed. Salesforce har imidlertid gjort det nemt for selv helt små virksomheder ved at udvikle et CRM-system kaldet Small Business, der henvender sig til virksomheder med op til 10 ansatte.

Og ”udvikle” er måske så meget sagt. Salesforce Small Business bygger på de samme moduler som de øvrige Salesforce-produkter, men er blot målrettet og tilpasset mindre virksomheder. Det betyder, at du selv med en mindre virksomhed kan få adgang til moduler, der ellers normalt – grundet priserne – vil være forbeholdt større virksomheder.

Og hvad kan Salesforce så hjælpe dig med?

Med Salesforce Small Business får du alle de sædvanlige CRM-funktioner, der lader dig håndtere salg, markedsføring og kundesupport på optimal vis. Hertil kommer der som nævnt en række andre moduler, men lad os i første omgang koncentrere os om de vigtigste moduler i CRM-systemet.

Et af disse er selvfølgelig salgsmodulet. I salgsmodulet har du alle dine kundedata samlet ét sted. Her kan du se en oversigt over alle dine kontakter og deres oplysninger, inklusiv din historik med de enkelte kontakter (leads). Her kan du også finde oplysninger om den virksomhed, kontakten arbejder hos.

I salgsmodulet har du samtidig adgang til både igangværende og tidligere salgsaftaler. Her kan du se al kommunikation vedrørende de enkelte aftaler, ligesom du også kan se oplysninger omkring produkter, ordrestørrelser og processer.

Også marketingmodulet er et af Salesforces vigtige moduler. Her kan du styre og monitorere dine markedsføringskampagner fra start til slut. Det sker blandt andet ved hjælp af værktøjet Journey Builder, der lader dig sætte en tidslinje op for den enkelte kunde. Her kan du så tilføje aktiviteter på tidslinjen, og dermed kreere den egentlige markedsføringskampagne for netop denne kunde.

Derudover indeholder markedsføringsmodulet også forskellige værktøjer i form af såkaldte Studios, hvor du kan oprette forskellige kampagner på tværs af mail, mobil, sociale medier og flere andre kanaler. Igen med mulighed for at målrette kampagnerne helt ned til den enkelte kunde.

Udover salgs- og markedsføringsmodulerne findes der også følgende moduler i Salesforce:

  • Service
  • Commerce
  • Engagement
  • Customer 360 Platform
  • Integration
  • Analytics
  • Industries
  • Communities
  • Enablement’
  • Productivity
  • 6 branchespecifikke moduler

Vi vil ikke gå i detaljer med hver af de enkelte moduler; dog vil vi gerne fremhæve Commerce, der kan være særligt interessant, hvis du driver en webshop. Commerce kan blandt andet bruges til at skabe broer mellem kundernes salgsoplevelser og salg, marketing og kundesupport. Her kan du blandt andet bruge kundedata til at optimere konverteringer og salg i din webshop.

Og skal vi tro på Salesforces egne tal, virker modulerne tilsyneladende efter hensigten. Forskellige undersøgelser blandt Salesforces kunder, som foretaget af Salesforce selv, viser følgende resultater efter implementering af Salesforce:

  • 26% omsætningsvækst
  • 32% flere leads
  • 32% flere lukkede kundeaftaler
  • 26% stigning i kundetilfredsheden

Ser vi efterfølgende nærmere på prisstrukturen, så afhænger priserne hos Salesforce i høj grad af hvilke moduler, du til- og fravælger. For små virksomheder er Salesforce Small Business Essentials helt oplagt. Her får virksomheder med op til 10 ansatte adgang til salgs- og supportmodulerne for $25 pr bruger om måneden. Det gør det muligt for selv de mindste virksomheder at være med. Small Business kan alternativt vælges som en fuld pakke, hvor både salgs- og supportmodulet købes til $75 pr. bruger om måneden pr. modul vel at mærke.

Udover løsningen Small Business er der nærmest uanede muligheder for at mixe og matche netop de moduler, der er værdiskabende for din virksomhed. Der er stor prisforskel på de forskellige moduler, og hvor priser på Small Business-løsningen er ligetil, kan priserne derudover godt virke en anelse uoverskuelige – især, når du først begynder at tilvælge flere forskellige moduler til din samlet løsning.

Fordele ved Salesforce

  • Mange spændende moduler, der kan benyttes på kryds og tværs
  • Branchespecifikke moduler
  • Small Business gør det muligt for selv helt små virksomheder at anvende Salesforce
  • Muligt at starte med en billig Small Business-løsning og herefter løbende tilkøbe yderligere moduler i takt med, at behov og budget tillader det
  • En cloudbaseret løsning, der opdateres i realtime

Ulemper ved Salesforce

  • Brugergrænsefladen kan være kompleks at navigere rundt i
  • Det kan være en smule besværligt at danne rapporter i systemet
  • Hvis du vælger at tilkøbe flere moduler, kan den samlede CRM-løsning vise sig at blive dyre end budgetteret

SuperOffice

SuperOffice - Miklagard

Måske har du hørt om SuperOffice før? SuperOffice er et dansk CRM-system, der er udviklet af virksomheden ved samme navn. SuperOffice er et traditionelt allround CRM-system, der dækker de fleste behov indenfor håndtering af både salg, markedsføring og kundesupport.

SuperOffice består af fire moduler:

  • Standard CRM
  • Marketing
  • Sales
  • Service

Deres Standard CRM modul indeholder alle de standardiserede funktioner, som du kender fra andre CRM-systemer. Det er blandt andet her, at du finder kontakter og kalenderfunktioner, og det er også her, at du har mulighed for at danne rapporter. Derudover kan Standard CRM nok så vigtigt bruges til at udsende e-mails og dokumenter til dine kunder.

Standard CRM skal betragtes som selve grundbasen i SuperOffices system. Uanset hvilke øvrige moduler, du vælger, vil Standard CRM derfor også altid følge med som en del af pakken. Med Standard CRM gør SuperOffice det til gengæld muligt at fravælge alle øvrige CRM-funktioner og kun fokusere på kernefunktionerne i CRM.

Har du et ønske om at bruge dit kommende CRM-system til at skaffe flere leads, kan SuperOffices Marketing-modul være det rette værktøj. Marketing kan blandt andet bruges til at kreere formularer, der kan bruges til leadgenerering – vel at mærke uden, at du behøver at kunne kode applikationer.

På baggrund af forskellige data kan Marketing-modulet desuden anvendes til at skabe maillister, der samler dine leads efter forskellige kriterier. Disse maillister kan du så sende målrettede og personaliserede budskaber ud til, også ved hjælp af Marketing-modulet. Modulet gør det dermed nemmere at målrette din markedsføring ud fra de data, du har på dine leads.

Derudover byder SuperOffice også på et Sales-modul, der bygger på tre fokusområder. Dette modul bruges til at:

  • Skabe et overblik over salgsprocesser og budget
  • Vise, hvordan konkrete salgsmuligheder kan udnyttes
  • Følge op på nøgleaktiviteter i forbindelse med virksomhedens salgsarbejde

Sales-modulet har flere funktioner, men særligt planlægningen af salgsaktiviteter fungerer glimrende i SuperOffice. Her åbnes en oversigt over dine salgsopgaver, og ovenfor vises en kalender, som opgaverne kan overføres til, og medarbejderne kan på den måde hele tiden holde sig ajourført med salgsopgaverne.

Endelig er der også Service-modulet, der bruges til kundesupport. Her kan din virksomhed holde styr på henvendelser fra kunder, ligesom henvendelserne også kan besvares direkte fra modulet. Service-modulet gør det muligt for dine kunder at henvende sig både via mail, chat, sociale medier, kontaktformularer og telefon, og virksomheden kan selv skræddersy supportkanalerne ud fra firmaets behov.

Faktisk tilbyder SuperOffice også et femte modul kaldet Complete CRM. Dette er dog ikke et særskilt modul, men derimod en pakke, der indeholder de fire øvrige moduler under ét.

SuperOffice har modsat flere andre CRM-systemer en nem og overskuelig prisstruktur. De fem moduler har hver en fast pris pr. bruger:

  • Standard CRM: 337 kr./md.
  • Marketing: 408 kr./md.
  • Sales: 408 kr./md.
  • Service: 408 kr./md.
  • Complete CRM: 510 kr./md.

Prisen er den samme pr. bruger uanset hvor mange brugere, der købes adgang til.

Fordele ved SuperOffice

SuperOffice er et meget brugervenligt og intuitivt CRM-system
Godt CRM-system til brugere, der ikke har forudgående erfaring med CRM-systemer
Overskuelig prisstruktur, simpelt budgettering

Ulemper ved SuperOffice

Begrænsede muligheder for at danne avancerede rapporter
Reelt set ingen mulighed for at tilpasse systemet ved tilvalg af moduler, da prisstrukturen opfordrer til at gøre brug af Complete CRM
Dyrt standardprodukt sammenlignet med flere andre CRM-systemer, hvilket til dels skyldes den begrænsede mulighed for tilvalg af moduler

webCRM

webCRM - Miklagard

Er SuperOffice så det eneste danske CMR-system på markedet? Nej, bestemt ikke. Et andet dansk CRM-system, der har opnået en vis popularitet, er webCRM. webCRM er ligesom SuperOffice delt op i enkelte moduler – nærmere bestemt de fire moduler Salg, Kundeservice, Analyse og Marketing & Leadgenerering. Overordnet set minder strukturen dermed til forveksling om strukturen hos SuperOffice.

Lad os starte med salgsmodulet. Salgsmodulet lader din virksomhed håndtere jeres salgsopgaver fra start til slut. Her kan der oprettes opgaver på tværs af salgsafdelingen, og alle udførte opgaver samles i én logfil, så det altid er muligt at spore historikken på en given kunde.

Samtidig kan salgsmodulet integreres med forskellige økonomisystemer såsom C5, NAV eller e-conomic. Det skaber synergi mellem virksomhedens CRM- og ERP-systemer, da de to systemer trækker data fra hinanden. Medarbejdere i både salgs- og økonomiafdelingen slipper dermed for at udføre det samme arbejde på tværs af de to afdelinger.

Derudover har modulet også andre spændende funktioner, og her er særligt pipeline-funktionen værd at bide mærke i. Med dette værktøj bliver sælgeren bedt om at vurdere potentialet for salg hos den enkelte kunde, hvorefter webCRM samler data sammen på tværs af kunder og danner en rapport, der estimerer det fremtidige salg ud fra de nuværende salgsaktiviteter.

I modulet Kundeservice har virksomhedens medarbejdere et værktøj til at holde styr på supporthenvendelser. Der kan oprettes opgaver i modulet, ligesom fuldførte opgaver også her overføres til en log, så den samlede historik på kunden altid er tilgængelig. Samtidig indeholder Kundeservice et særligt analyseværktøj, der kan bruges til at analysere de data, virksomheden modtager fra kunderne. Dette kan blandt andet bruges til at skabe overblik over gentagne supporthenvendelser på tværs af kunderne, så supportmedarbejdere kan sætte ind de rette steder. Både kunder og supportmedarbejdere kan følge med i opgaveløsningen fra start til slut, hvilket sikrer optimal gennemsigtighed.

Og når vi nu allerede er inde og berøre emnet analyse, så har webCRM også et decideret analysemodul. Med analysemodulet er det muligt at danne rapporter på tværs af forskellige afdelinger, og uanset om du er interesseret i de seneste salgstal eller en oversigt over den øjeblikkelige situation i kundesupport, kan analysemodulet danne rapporter, der hjælper med til at skabe overblik.

Nok så vigtigt er det også at bemærke, at webCRMs analysemodul kan integreres med API’er til andre systemer. Der er allerede opsat API til eksempelvis e-conomic og Bisnode, og ønsker man at integrere med andre systemer, er det også muligt via webCRMs åbne API standarder.

Sidst men ikke mindst indeholder webCRM også modulet Marketing & Leadgenerering. Dette modul gør det muligt for virksomheden at sende mails og nyhedsbreve målrettet til specifikke kunder på baggrund af de data, der ligger i CRM-systemet. Og ikke nok med, at du kan sende mails og nyhedsbreve – du kan også oprette disse direkte i modulet ved hjælp af skabeloner, som kan rettes til efter behov.

Derudover kan Marketing & Leadgenerering, som navnet også antyder, bruges til at generere leads. Vælges der at integrere Leadfeeder, kan softwaren indsamle oplysninger om besøgende på jeres hjemmeside, hvorefter disse sendes videre som leads til salgsafdelingen. Og her er der ikke blot tale om navn og kontaktoplysninger; Leadfeeder viser også hvilke sider, vedkommende har besøgt på hjemmesiden samt hvilke søgeord, vedkommende har søgt på.

De fire moduler byder således på en lang række funktioner, og de nævnte er blot et udsnit af, hvad webCRM kan bruges til.

Særligt attraktivt for små og mellemstore virksomheder er det, at du kan komme i gang med webCRM uden, at det behøver at koste en bondegård. webCRM har tre forskellige abonnementer, nemlig Standard, Plus og Enterprise. Priserne på de tre abonnementer er hhv. kr. 169, kr. 245 og kr. 289 pr. bruger om måneden.

Hertil skal nævnes, at de tre pakker købes med enten 2, 3, 5, 7 eller 10 licenser, og at der efterfølgende tilkøbes mindst 5 licenser ad gangen. Derudover betales der ekstra, hvis lagerpladsen opbruges.

Fordele ved webCRM

  • webCRM kan integreres med en lang række systemer, og der er allerede fra start gjort klar til integrering med ERP-systemer samt programmer såsom MailChimp, Bisnode, Skype, forskellige sms-håndteringssystemer og mange andre programmer
  • webCRM giver adgang til deres åbne API, der gør det muligt at integrere med mange forskellige systemer
  • Økonomisk attraktiv løsning for små og mellemstore virksomheder
  • Deres kundesupport scorer højt hos deres kunder

Ulemper ved webCRM

  • Brugergrænsefladen (ikke funktionerne) kan fremstå en smule forældet
  • Der kræves forudbetaling for et år ad gangen

360 Business Tool

360 Business Tool - Miklagard

Med 360 Business Tool fortsætter vi inden for landets grænser. 360 Business Tool er også et dansk udviklet CRM-system, der dog adskiller sig fra SuperOffice og webCRM ved også at indeholde et modul til økonomistyring. Ellers minder modulopbygningen til forveksling om opbygningen hos de andre CRM-systemer.

Her kan du se de moduler, som 360 Business Tools består af:

  • Salg
  • Marketing
  • Service
  • Leverance
  • Økonomistyring

Salgsmodulet består af flere elementer, der alle er med til at styre og styrke virksomhedens salg. Modulet indeholder selvfølgelig virksomhedens kundedata, og derudover også en pipeline, hvor salgsprocesser og aktiviteter kan følges tæt. Pipelinen gør det desuden muligt at trække data på sælgernes performance, og her er det særligt interessant, at værktøjet også kan bruges til at finde styrker og svagheder i salgsarbejdet.

Ydermere består salgsmodulet også af kalender, dokumentstyring, tilbudsgenerering og telefoni. Det gør det muligt at holde styr på alt fra tilbud til aftaler og kontrakter, og da 360 Business Tool samtidig kan integreres med de mest anvendte telefonisystemer på markedet, er det også muligt at ringe til kunderne direkte fra salgsmodulet.

Marketing-modulet i 360 Business Tool kan også bruges til lidt af hvert; blandt andet kan du segmentere og gruppere dine kunder ud fra en lang række parametre og den vej igennem målrette din markedsføring specifikt til hver enkelt kundegruppe. Dette kan blandt andet ske på baggrund af data fra forskellige eksterne databaser såsom Krak, BusinessInsight og 360’s eget 360 Markedsdata.

Markedsføringskanalerne inkluderer både mailkampagner såvel som telemarketing og mødebooking, hvor du via virksomhedens eget telefonsystem kan ringe op til kunder direkte fra 360 Business Tool.

Service-modulet består af et helpdesk-system, som din virksomhed kan bruge til at tage hånd om dine kunders supporthenvendelser. Her kan alle henvendelser kategoriseres og prioriteres i takt med, at de kommer ind, og samtidig er det muligt at sende automatiserede svar tilbage til kunden baseret på henvendelsestypen. Servicemodulet kan desuden integreres med både mail, telefon og API, hvilket sikrer en strømlinet behandling af alle supporthenvendelser.

Videre til modulet Leverance, der indeholder forskellige elementer, som din virksomhed kan bruge ifm. leverancer til kunden. Her er det blandt andet muligt at registrere tidsforbrug, ligesom også projektstyringsværktøjet findes i dette modul.

Derudover kan der opsættes automatisk fakturering på baggrund af det registrerede tidsforbrug, ligesom der også findes andre funktioner i form af klippekortsløsninger, udstyrsregistreringer og måleraflæsninger.

Og så er der modulet Økonomistyring. Dette modul bruges til at holde styr på fakturering af dine kunder, varebestilling og regninger. Modulet taler sammen med økonomisystemer som C5, NAV og e-conomic, og du kan dermed nemt flytte data fra 360 Business Tool og over i virksomhedens ERP-system.

Modulet byder på en lang række funktioner inden for økonomistyring, der blandt andet omfatter fakturering, elektronisk fakturering, abonnementsfakturering, regninger, bankafstemning, leverandørstyring, kontraktstyring, varebestilling og lignende.

Og apropos økonomi, så lad os også se nærmere på 360 Business Tools prisstruktur. Hos 360 Business Tool vælger du mellem 5 forskellige abonnementer:

  1. Micro: 149 kr./md. pr. bruger
  2. Basis: 249 kr./md. pr. bruger
  3. Plus: 299 kr./md. pr. bruger
  4. Advanced: 449 kr./md. pr. bruger
  5. Enterprise: 499 kr./md. pr. bruger

Heraf er det formentlig Micro, Basis og Plus-abonnementerne, der vil være mest relevante for små og mellemstore virksomheder.

Micro giver adgang til kundekartotek, kalender, aktiviteter, dokumenthåndtering og Microsoft Office-integration, mens Basis derudover indeholder tilbudsgivning og ordrehåndtering, kampagner og mailudsendelser, salg samt kørsels- og udgiftsregistrering. Vælger du et Plus-abonnement, inkluderes helpdesk-systemet sammen med fakturering, kontraktstyring, udstyrsregistrering og refusionsopgørelser.

Som det ses, er det således ikke hele moduler, der tilføjes til hvert enkelt abonnement, men derimod dele fra de forskellige moduler.

Fordele ved 360 Business Tool

  • 360 Business Tool giver modsat flere andre CRM-systemer mulighed for leverancehåndtering og økonomistyring gennem to dedikerede moduler
  • Gode integreringsmuligheder med forskellige databaser, hvorfra der kan trækkes kundedata ind i systemet

Ulemper ved 360 Business Tool

  • Da de forskellige abonnementer indeholder forskellige dele af de fem moduler, kan det være vanskeligt at gennemskue hvilke funktioner, der hører med til det specifikke abonnement
  • 360 Business Tool er dyrere sammenlignet med flere andre CRM-systemer

Podio

Podio - Miklagard

Sidste CRM-system, vi gennemgår, er Podio. Podio er i og for sig også et dansk CRM-system forstået på den måde, at det startede som et dansk system, da Podio blev stiftet tilbage i 2009. Siden da er selskabet blevet opkøbt af den amerikanske softwarevirksomhed Citrix.

Og så er Podio i øvrigt slet ikke et egentligt CRM-system. I stedet er systemet en stor og omfangsrig platform, der kan bruges til alt fra projektstyring og forretningsprocesser til kommunikation og samarbejde. Sagt på en anden måde – Podio kan bruges til mangt og meget.

Men hvad har det så med CRM-systemer at gøre?

Udover de mange øvrige funktioner har Podio også tilknyttet et slags CRM-system til platformen. Og lad det bare være sagt med det samme. Podio minder ikke om dit traditionelle CRM-system. Hele Podio er opbygget af forskellige apps, og det er netop nogle af disse apps, der kan sammensættes og anvendes som CRM-system.

En af disse apps hedder Virksomheder. Denne app bruges til at gemme dine kunders kontaktoplysninger, og her kan du både indsætte opfølgning, status, ansvarlig og lignende kategorier. Hertil skal det nævnes, at Podio nemt kan ændres efter behov, og du vælger derfor selv, hvordan dine apps skal sættes op.

En anden Podio-app, der bruges ifm. CRM, er appen Salg. Denne app bruges til at styre salgsaktiviteterne i virksomheden, og er selvfølgelig forbundet med appen Virksomheder, så de to apps sender data til hinanden. Salgs-appen giver blandt andet et samlet overblik over igangværende salg i virksomheden, ligesom den også viser salgsaktiviteter fordelt på forskellige kategorier og parametre, som du selv sætter op. Også her er Podio et meget fleksibelt værktøj, som virksomheden selv kan forme efter egne ønsker.

En tredje Podio-app, der er værd at nævne i CRM-sammenhæng, er Materiale-appen. Her gemmes al materiale – det være sig præsentationer, videoer, casestudier og lignende. Her kan skabeloner, videoer og lignende materiale deles på kryds og tværs i virksomheden, så medarbejderne har altid adgang til hinandens delte materiale.

Det er vigtigt at understrege, at Podio ikke er noget ”almindeligt” CRM-system. Her er det hele ikke på forhånd sat i kasser og parat – i stedet fordrer Podio til opfindsomhed. Det kan måske lyde en smule intimiderende, men forsiden af medaljen er, at Podio dermed i høj grad kan tilpasses lige netop din virksomheds behov og ønsker.

Podio opererer, dette foruden et gratis og kraftigt begrænset abonnement, med tre abonnementer, som hedder Basic, Plus og Premium. De koster henholdsvis $9, $14 og $24 om måneden pr. bruger. Det betyder, at du kan få den fulde pakke hos Podio til under kr. ~175 om måneden, hvilket er langt billigere end de traditionelle CRM-løsninger på markedet.

Fordele ved Podio

  • Podio er et billigt alternativ til traditionelle CRM-systemer
  • Systemet giver i stor grad mulighed for at tilpasse apps efter netop din virksomheds behov
  • Podio er ikke blot et CRM-system, men byder derudover også på en lang række øvrige funktioner, som du får med oveni købet

Ulemper ved Podio

  • Podios grad af tilpasning er også Podios svaghed, da systemet kræver viden om, hvordan apps skal opsættes for at fungere bedst muligt
  • Kan virke uoverskueligt, især i starten
  • Ikke det rette valg til virksomheder, der ikke på forhånd besidder viden omkring hvordan et CRM-system er opbygget, og hvad det kan bruges til

Hvilket CRM-system skal DU vælge?

Efter at have gennemgået nogle af de mest populære CRM-systemer på markedet i Danmark er vi nu fremme ved det spørgsmål, det hele startede med. Hvilket CRM-system skal DU vælge?

Lad os for en stund vende tilbage til analogien med biler, som vi var inde på i starten af denne artikel. At spørge hvilket CRM-system netop du skal vælge, svarer nemlig lidt til at spørge om hvilken bil, netop du bør købe. Det er ganske enkelt umuligt at svare på uden at kende til din virksomheds forudsætninger og behov.

I stedet for at fokusere på et bestemt CRM-system, er det i virkeligheden bedre at starte med at se nærmere på hvilke forudsætninger og behov, virksomheden har for et CRM-system. Spørg dig selv om følgende:

  • Hvad skal jeg bruge et CRM-system til?
  • Hvilke funktioner har jeg brug for?
  • Hvilke andre systemer skal mit CRM-system kunne arbejde sammen med?
  • Hvor mange licenser har jeg brug for og hvad er mit budget?
  • Er mine medarbejdere erfarne CRM-brugere, eller har de brug for et begyndervenligt CRM-system?
  • Hvor stort er behovet for selv at kunne tilpasse systemet?

Det er som sagt umuligt på forhånd at svare på, hvilket CRM-system, eller hvilken bil, du skal vælge uden at kende behovet først.

Behovet identificerer du ved at stille ovenstående spørgsmål til dig selv og dine medarbejdere. Og når behovet så er kortlagt, vil du opleve, at det er langt nemmere at finde frem til lige præcis det CRM-system, der passer bedst til netop jeres virksomhed.

…og husk så lige, at langt størstedelen af CRM-systemerne tilbydes gratis i en prøveperiode. Det er en gylden mulighed for at prøve et eller flere systemer af i praksis, inden i træffer det endelige valg. Prøv nogle forskellige CRM-systemer af – så øger i sandsynligheden for at ramme det rette CRM-system første gang.

Hvis du stadig har behov for mere information eller rådgivning om hvordan du kommer videre med valg af CRM-system til din virksomhed, så giv Miklagard et uforpligtende opkald på telefonen eller smid en mail vores vej. Miklagaard har mange års erfaringer med rådgivning og opsætning af det helt rigtig CRM-systemer for små og mellemstore virksomheder i diverse brancher, særlig som systemerne gerne skal kunne snakke sammen med resten af IT-landskabet i virksomheden. På denne måde fås en fuld optimeret og automatiseret platformen, men også en beriget data-platform der baner vejen for en datadreven tilgang ntil forretning.

Har du spørgsmål eller ønsker du at høre
nærmere om samarbejdsmuligheder?

Ring til os på 31 32 60 86

Du kan få telefonisk support mandag til fredag kl. 09.00-16.00

? Top indlæg

Følg os