Quora, hvad er det?
I bund er grund er Quora en platform, hvor du kan få svar på ting, der undrer dig og hjælpe andre ved at give dem svar på det, der undrer dem. Så simpelt kan det siges. Gode svar upvotes og får mere opmærksomhed, dårligere svar downvotes og får mindre opmærksomhed. Quora blev skabt af bl.a. Facebooks tidligere CTO, Adam D’Angelo i juni 2009.
Lidt tal:
Alle kender Google, alle kender Facebook, alle kender Twitter, men ikke lige så mange kender Quora, tør man påstå, fordi der ikke er den sammen mediebevågenhed om dem. Quora har flere millioner besøgende, ja faktisk mere end 300 millioner unikke besøgende (nogle siger sågar 500!), og det faktum alene bør få marketingfolk til at spidse ørene, for hvor der kommer mange mennesker, ja der lønner det sig potentielt at gøre opmærksom på sig selv og sit brand.
Jo, Google og Facebook har betydeligt flere brugere end Quora, men Twitter har til eksempel ”kun” 30 millioner flere – hvis vi antager at Quora har 300 mio. besøgende, vel at mærke.
Kombinér det med at Quora er mindre kendt end de førnævnte platforme, der som sagt nyder stor mediebevågenhed, og tænk så over, hvilke muligheder du har for at skabe awareness og generere leads på denne platform, som din konkurrenter måske netop ikke er kommet i gang med at bruge.
Quora findes på 17 forskellige sprog: Engelsk, spansk, fransk, italiensk, tysk, japansk, indonesisk og hindi, portugisisk, hollandsk, dansk, finsk, norsk, svensk, marathi, bengali og tamil – alle med content, der er unikt for det pågældende land! (Fordi et spørgsmål er besvaret på engelsk, er det ikke nødvendigvis besvaret på dansk osv.)
Quora + Marketing = WHAT?!
Men ja, lad os tage et skridt tilbage. Man vil tilgive dig at være en anelse forvirret, for hvad har en Q-A-side som Quora overhovedet med marketing at gøre? En hel del viser det sig. Her vil vi dog primært fokusere på Quora som en lead generation-motor og ikke som en frugtbar kilde til content idéer.
Som sagt er Quora et sted, der bliver besøgt af rigtig, rigtig mange mennesker og Q-A-modellen er som skabt til lead generation, for ved at etablere autoritet og tillid og kan Quora være en særdeles effektive maskine, der sprøjter kvalitetsleads ud.
Quora som lead generator
På Quora skaber du leads ved at fremstå som en tillidsvækkende autoritet, en autoritet, der får besøgende og svarsøgende til at besøge din profil – og fra din profil skal det så være let at finde frem til din organisations hjemmeside og andre kanaler.
Du skal altså svare på spørgsmål på en så kvalificeret måde, at de, der læser dine svar tænker bliver fristet til at besøge din profil.
Hvilke spørgsmål, skal jeg besvare?
Der er minimum fire typer af spørgsmål, du skal svare på:
- Dem, der relaterer sig til din organisation
- Dem, der direkte relaterer sig til din organisations marked og industri
- Dem, der indirekte relaterer sig til din organisations marked og industri
- Dem, dine konkurrenter har svaret på, såfremt du kan komme med et bedre svar
Arbejder du til eksempel for den fiktive virksomhed Outdoor Thrills, skal du besvare spørgsmål, der relaterer sig til Outdoor Thrills.
Fordi du arbejder hos Outdoor Thrills og de er en aktør i outdoor-industrien, skal du f.eks. besvare spørgsmål om, hvilken type af trekking stave, der egner sig bedst til en given situation (direkte relation).
Du skal også besvare spørgsmål om, hvor det f.eks. er godt at hike i Norge (indirekte relation).
Slutteligt skal du besvare spørgsmål, som dine konkurrenter har besvaret, såfremt du kan besvare dem bedre end dem. (Det gør du ved at finde frem til den profil, de bruger til at besvare spørgsmål med, følge den og så tjekke de spørgsmål, de besvarer.)
Husk: når alt kommer til alt vil du jo gerne fremstå som en tillidsvækkende ekspert inden for din industri, da det kan få folk til at besøge din profil og blive rigtig gode leads.
Quora hacks
Nu er det klart, hvorfor det giver mening at bruge Quora, hvordan man grundlæggende bærer sig ad, og hvilke spørgsmål, man bør svare på. Men hvordan forbedrer man sin autoritet og ekspertstatus, vækker tillid og skaber leads? Lad os kigge på et på tricks til din profil og et par til dine svar.
1. Profil
Sørg for at skrive, hvorfor du er en ekspert og hvorfor den organisationen, du repræsenterer er en autoritet (10 år i x b ranchen osv./150 henvendelser om dagen om sportstasker osv.)
Igen, er det desuden vigtigt, at du sørger for, at de, der besøger din profil, let kan finde vej ind på din organisations hjemmeside eller profiler på sociale medier. Inkludér derfor altid links til disse i din profil og gør dem let at finde – marked med fed, farv dem eller lad dem fremstå med kursiv!<
2. Svar
- Sprog
- Brug et korrekt, professionelt men letforståeligt og inkluderende sprog og sørg for altid at respektere den, den der har stillet spørgsmålet. Desuden kan du med fordel lade dit brands identitet skinne igennem i stilistik og tone.
- Svar hurtigt
- Du skal sørge for at svare på de relevante spørgsmål så hurtigt som muligt, så du har den bedste mulige chance for at blive upvoted og så lidt mulig konkurrence i dette forehavende.
- God struktur
- Sørg for at dine svar er godt strukturerede og start stærkt og copywriting-agtigt: Dine første sætninger vil være en del af et preview. Gør desuden dit svar letlæseligt med brug af headings, rigeligt white space osv.
- Billeder
- Et billede siger mere end tusinde ord, og det synes i sandhed at være rigtigt i billedernes og Instagrams tid. Et svar med et billede vil alt andet lige være mere spændende end et uden – særligt hvis det er illustrativt og tjener en for- eller afklarende funktion.
- Fornuft / evidens
- Underbyg påstandene i dine svar med data og henvisninger til forskning, hvis muligt, og sørg for at de er fornuftige og velargumenterede.
- Del
- Tilknyt dine konti på sociale medier, så dine svar bliver postet på disse efterfølgende. På den måde får dine svar hurtigere flere besøgende.
Det hele handler her om at komme med et ekspertsvar, der giver folk lyst til at besøge din profil, for at lære mere om dig om din organisation og ved at gøre brug af a-f ovenfor vil du unægteligt fremtræde som en autoritet.
FOMO?
Godt, det burde du have. 300-500 millioner unikke besøgende venter på at få din hjælp. Giv dem da en hånd – og se, hvad det kan gøre for din forretning.
Vil du vide hvordan man markedsføre sig på quora – kontakt os her.