Over de senere år har e-mail marketing udviklet sin fremgangsmåde for at undgå at ende i spam filtre og i stedet skabe gavn for potentielle og nuværende kunder. Vi vil her komme ind på hvad e-marketing er, hvorfor det kan hjælpe din virksomhed og eksempler på hvordan du kan implementere en strategi med få, enkle metoder. Du vil helt specifikt få et indblik i hvordan du skal starte din email marketing-kampagne, samt ideer til selve kampagnen og dets design.
Start din email marketing-kampagne
E-mail er ét af de mest tilgængelige marketingsværktøjer, da det er billigt og langt størstedelen af befolkningen, har adgang til en mailkonto. Derfor skal du være opmærksom på, at det materiale du sender ud, vil være i stor konkurrence med andre virksomheder, som ligeledes prøver at fange kundens interesse. Der skal ekstremt lidt til før dit indhold bliver vejet for let og sat til side, hvilket kan resultere i uheldig branding for din virksomhed.
Du skal sætte dig klare mål og etablere et par unikke grundregler for hvad gør netop din kampagne unik. Det er essentielt, at du følger dine egne værdier hele vejen til målstregen, så du ved præcis, hvad din kundegruppe har fået i deres indbakke. Udover dine egne mål skal du i hver eneste e-mail tænke over hvordan du enten løser et problem og/eller bygger videre på dit forhold til kunden.
Du kan overveje om nødvendigheden af en platform som kan gøre det nemmere, efter du har planlagt din kampagne. Campaigner eller MailChimp er nogle af de mest populære email marketing platforme, men eller vil vi også gerne anbefale at lave den simple Google søgning, så du kan finde den rigtige løsning til din e-mail marketing.
Løs din (potentielle) kundes problemer
Tænk over hvordan din e-mail marketing kan være brugbar for en (potentiel) kunde. Sæt dig ind i deres behov og send tilbud på nye produkter, specialtilbud på relevante varer eller vis dem hvordan de kan få mere ud noget, som de allerede har købt ved dig. Vis vejen frem.
Daglige tilbud som giver større rabatter på produkter, løser ingen problemer og vil med stor sandsynlighed ende i den virtuelle papirkurv, før de overhovedet har åbnet den. Du skal hele tiden være specifik, konkret og selvfølgelig analysere på din kampagne, så du kan optimere det til dine kunders behov.
Opbyg et forhold til dine kunder
De fleste brands har en personlig betydning for deres kunder og bliver set på i forhold til værdier, identitet og beslutninger. Dine værdier bliver nøje betragtet ved hver eneste interaktion og e-mail marketing kan være en gave for dig til at vise den bedste side af dig selv, da du ved præcis hvem det går ud til.
Brug pladsen i dine kunders e-mail til at gøre opmærksom på din forretnings værdier og hvordan du forholder dig til din forretning. Gør brug af små brødtekster som fanger kunden og skaber forståelse for fx sammen problemstillinger som de også kæmper med. Denne måde at tilgå dit kundesegment er unikt i e-mail marketing og du vil samtidig skabe et forhold, som for din kunde er svær at finde andre steder.
Ideer til din email marketing-kampagne
Det kan være svært at identificere indhold, som virker ved din kunder, og være tro mod de principper, som er blevet belyst ovenfor i denne guide. Derfor vil vi nu kigge på nogle muligheder, hvor du er relevant, løser problemer og leverer stærke budskaber igennem godt indhold.
Tænk over hvad dit brand repræsenterer. Som nystartet, mere niche eller et mindre firma mod større konkurrence er loyalitet et grundelement og e-mail marketing er en fremragende måde at vise dine kunder, hvad det er som gør din forretning unik.
Informative guides
Informativt indhold igennem guides kan skabe virkelig værdi for de (potentielle) kunder, som modtager dine e-mails. Det er indhold som skal føre tilbage til dine produkter eller ydelser, men uden direkte markedsføring. Dermed får du en mulighed for at være først i kundes tankegang og samtidig forsøge at løse et problem for dem.
Har du en blog? I stedet for at sende alt materiale med e-mail kan du linke til din blog eller andre steder på din hjemmeside, og dermed kæde det sammen med dit indhold fra hjemmesiden. Det giver interaktion med dit brand og flere besøgstal. Eller overvej Instagram, LinkedIn eller den platform som du finder mest relevant til det indhold du har sendt ud via email.
Events
Hvordan er din virksomhed struktureret? Har du en fysisk butik kan det være ekstra udsalgsdage, 3-års jubilæums mm. Hvis du lave forretning på nettet, kan det være et webinar eller lancering af et ny service online. Overvej hvad din forretning har der kan være sæsonsorienteret og planlæg din e-mail marketing, så dine kunder ved hvordan de kan være til stede og får de rigtige oplysninger.
Design
Det første og vigtigste skridt, når det kommer til design er, at der er en rød tråd til det materiale du laver eller lancerer. Tænk over, hvordan du kan finde en skrifttype, billeder, farver osv., som får kunden til at associerer e-mailen med dig.
Gør din e-mail personlig
Hvordan adresserer du den korrekt? Hvis du har fået dine kunder til at udfylde navn, når de har tilmeldt sig, kan du skrive ”Hej Sanne” eller ”Lang tid siden, Sanne” alt efter, hvordan du synes det passer ind. Det e-mailen mere venlig og selvom dine kunder ved det ikke er dem du skriver specifikt til, kan det være en god måde at starte med ordentlig tone.
Din e-mail kan åbnes på mobiltelefon
Der er en overvejende sandsynlighed for, at din mail bliver åbnet på en mobil enhed. Hvis dine kunder er et sted med langsom internetforbindelse, så vær opmærksom på at dine billeder ikke fylder meget, hav din e-mail i det rigtige layout og gør den letlæselig. Du vil ikke gå glip af det kæmpe segment, der hedder mobilbrugere.
Sidst, men ikke mindst…
Det tager ikke lang tid at sætte en e-mail kampagne op, men vær opmærksom på, at du skal investere tid i at få dine kunder til at værdsætte dig gennem deres mailboks. Husk, at dine kunder til enhver tid skal kunne kommer direkte i kontakte med dig og kunne afmelde sig fra din e-mail marketing. Gør afmeldingsknappen tydelig, så de aldrig føler sig bondefanget af dit indhold.
Hvis du har brug for flere råd og vejledning til at komme i gang med email marketing, så skriv endelig til os i Team Miklagard hvor vi har email marketing specialister der kan hjælpe dig med at sætte dig i gang og optimere dine kampagner så du sikre den bedste mulige konvertering af din e-mail marketing.