Home Blog Hvad er LinkedIn?

Hvad er LinkedIn?

LinkedIn er et social netværk der blev grundlagt i 2002, der har til sigte at forbinde folk med udgangspunkt i deres professionelle virke, dette med henblik på at etablere en relation mellem virksomheder og (potentielle) ansatte.

Helt grundlæggende poster man som jobsøgende et CV, og virksomheder deres og ansættelsesansvarlige har så mulighed for at vurdere, om en jobsøgende på basis af dette CV er en god kandidat. LinkedIn er imidlertid en platform, der nyder godt af stor innovation, og som for jobsøgende efterhånden rummer mange muligheder for at markedsføre sig selv, der rækker ud over oprettelsen og fremvisningen af et CV.

Hvorfor bør jeg blive medlem?

LinkedIn har omkring 660 millioner brugere fra 200 forskellige lande, og det viser sig, at flere og flere organisationer bruger sociale netværk som LinkedIn til rekruttering (77% i 2013) og 90% procent af af alle ansættelsesansvarlige (“recruiter”) bruger LinkedIn hver dag! Der er altså ualmindeligt god grund til at bruge LinkedIn, hvis man gerne vil i kontakt med bl.a. en virksomheds ansættelsesansvarlige.

Nøglen til den gode profil

Det er unægteligt helt centralt at ens profil tager sig godt ud, når man tager mængden af brugere på LinkedIn i betragtning og samtidig tænker over, hvor svært det egentlig er at finde og få et job, endsige drømmejobbet.

Men hvordan gør man sin profil så interessant som mulig? Hvilke tips og tricks eller hacks er der, man kan gøre brug af for at stå ud?

Det kigger vi på her:

Selvvalgt URL

På LinkedIn kan du selv vælge din profils URL:

Gå ind på din profil
Vælg “edit public profile & URL” (øverst højre hjørne under headeren)
Vælg “Edit your custom URL” (øverst højre hjørne under headeren)

Ideelt bør din URL være www.linkedin.com/in/ditnavn.

Sørg for at der er overensstemmelse mellem din URL på LinkedIn, andre sociale medier og mail.

Jo flere gange en ansættelsesansvarlig ser dit (bruger)navn, desto bedre – du vil gøre indtryk og sikre dig, at de har dig i tankerne, og det gør du bl.a. gennem gentagelsen.

Tænk på dig selv som et brand, der skal være strømlinet og gå igen på tværs af platforme (brug de samme navne, den samme skrifttype, de samme farver osv.)

Billede

Tilføj et professionelt billede til din profil, men sørg for at det også passer til den type af job, du er på udkig efter og den industri, du gerne vil arbejde inden for. Det er ekstremt vigtigt, da dit billede altid vil være en del af et preview af din profil, altså det første, som man umiddelbart vil se, hvis man søger på din profil eller på anden vis kommer på tværs af den.

Vil du gerne arbejde inden for accounting eller hos et af de større konsulenthuse, kan du bruge et billede, der viser dit ansigt og lidt af din beklædning (formel blazer, skjorte i simple farver – sort, hvid, grå, blå osv. – både hvad angår mænd og kvinder).

En blazer/skjorte er imidlertid ikke altid det rette valg. Er du på udkig efter et mere kreativt job, fx et job som grafisk designer, kunne du vælge noget tøj, der viser, at du forstår at kombinere farver.

Det bedste råd man kan give er, at du bør kigge på, hvad andre, der er i et job, som det du er på udkig efter, har på.

LinkedIn Headline

Din headline er enormt vigtig, da den sammen med dit billede er en del af det preview, der vises af din profil.

Din headline må maksimalt være på 120 tegn, og det gælder om at gøre de tegn så effektive som muligt

Spørg dig selv:

  • Hvem er min headlines ideelle læser?
  • Hvad vil jeg allerhelst have, at denne læser ved om mig?

Din ideelle læser er formentlig en ansættelsesansvarlig, der kan tilbyde dig den type af job, du er på udkig efter i den industri, du gerne vil arbejde inden for.

Hvis du ikke allerede ved det, skal du prøve at finde ud af nogle af de ting, ansættelsesansvarlige i den relevante industri er på udkig efter.

En mulighed er her, at finde x-antal jobopslag a la dem, du er interesseret i, kombinére dem i ét dokument og så at indsætte dem i fx Wordle, for at finde ud af hvilke ord, der er de mest prominente i disse opslag.

Fortæl så den ansættelsesansvarlige, hvad denne gerne vil høre, dvs. strukturér din headline således, at den indeholder nogle af de ord, Worlde fremhævede som prominente i jobopslagene.

Eksempelvis:

  • “Sælger i telekommunikationsindustrien med jagtinstinkt, vindermentalitet og abonnementssalg for mere end 5 mio. kr.”

LinkedIn Summary

Summary-sektionen på LinkedIn er vigtig og er mere eller mindre det samme som det man i forhold til CV’er kalder en “Career Profile” eller – ikke overraskende – et “Career Summary”. Der er flere måder at gribe et summary an på og The Muse beskriver fx 5 slags summaries:

  1. Missionsbaseret – Oplyser, hvad du gør og sætter det i perspektiv
  2. Personlighedsbaseret – Beskriver hvem du er gennem fremhævelsen af personlige karakteristika
  3. Kort og præcist summary – Beskriver hvem er du, hvad har du lavet og hvad kan du
  4. Blandet summary – Blander fx punkt 1), 2) og/eller 3)
  5. Resultatbaseret

Der er ingen universalløsning og det gælder igen om at finde ud af, hvad der er bedst i forhold til det job, du gerne vil have i den industri, du gerne vil arbejde inden for.

Når det er sagt, så vil vi gerne slå et slag for e – det resultatbaserede summary. Når alt kommer til alt handler det for dig om gennem din profil at sandsynliggøre, at du kan blive en succes i det job, du er på udkig efter – og at virksomheden vil få meget igen for den investering, det er at oplære dig og betale din løn.

Ved at fremhæve, at du tidligere har leveret resultater, vil en ansættelsesansvarlig alt andet lige tænke, at du kan gøre det samme igen for dem:

Eksempelvis:

  • “Hun har solgt abonnementer for 5 mio. før, ergo kan hun gøre det igen”,

vs.

  • “Han har ikke solgt abonnementer for 5 mio., hvorfor skulle han kunne gøre det nu?”

Tag det korte og præcise summary til sammenligning.

Her vil man fx typisk fremhæve, at man har arbejdet x-antal år inden for en given industri (10 år i telekommunikationsindustrien – fem år i virksomhed x, fem i virksomhed y). Det er korrekt, at det godt kan underbygge, at du er en god medarbejder (var du det ikke, var du formentlig blevet afskediget), men på et kompetitivt jobmarked er det ikke altid nok bare at have været en god medarbejder, og er der en anden kandidat, der både er en god medarbejder og har leveret fremragende resultater, ja så vil hun alt andet lige blevet foretrukket.

Igen:

En ansættelse er en investering, og virksomheder, for hvem økonomi på mikro- og makroniveau er altafgørende, vil gerne have så stor en return on investment (ROI) som muligt, og det er chancen større for med kandidater, der netop fremhæver og beviser, at de har leveret før og netop givet god ROI.

Recommendations og endorsements

Recommendations og endorsements er begge en art referencer, der kan hjælpe til at få en ansættelsesansvarlig til at tro, at du er en god kandidat til et givent job. Hvis man anser henholdsvis din headline og dit summary som påstande, så er recommendations og endorsements bl.a. med til at underbygge disse påstande.

Recommendations er meget lig en traditionel anbefaling og er som sådanne også skriftlig. Endorsements er egentlig bare en tilkendegivelse fra en tredjepart om, at du for ham eller hende har vist dig dygtig udi en eller flere af dine skills.

Det er vigtigt at du sørger for kontinuerligt at få flere recommendations og endorsements. Tilføj gerne 1-2 hver måned.


Sørg for at de recommendations, du får kommer ind på de ting, som du gerne vil have en eventuel ansættelsesansvarlig er på udkig efter.

Er du sælger i telekommunikationsbranchen, kunne den anbefalende fx komme ind på dit jagtinstinkt og din vindermentalitet i deres recommendation.

Sørg for, at du får endorsements for de skills der karakteriserer den type af job, du er på udkig efter. Er du content manager, kunne det være

Eksempelvis:

  • SEO
  • Feedback

Begræns desuden mængden af skills. De fleste virksomheder vil gerne ansætte specialister, der excellerer i et par ting, ikke generalister, der, omend de kan meget, ikke excellerer i noget (kigger man på jobmarkedet vil man erfare, at det ofte er start-ups eller det offentlige, der er på udkig efter deciderede generalister).

Content, updates og deling, grupper

Du har en profil, men du vil også gerne have, at (de rette) folk kommer ind på din profil. Det kan du sikre dig ved bl.a. at sørge for at lave eller dele content og markedsføre dette content gennem updates.

Desuden kan du ved at komme med kvalificerede bidrag til grupper, der er relevante for dit fag, få folk til at interessere sig for din baggrund (“det var da et fremragende svar, hvorfor er hun så kompetent udi brugeradfærd – jeg må hellere tjekke hendes baggrund?”)

Du kan lave content (fx blogindlæg) på LinkedIn gennem deres publishing tool, som du tilgår via “Write an article”-knappen, som du finder øverst på din LinkedIn-side. Du kan naturligvis også dele blog posts, som du har lavet på din egen blog eller Medium.

Du kan også tilføje det content til grupper på LinkedIn og dermed bidrage til viden om et givent emne.

Vil du gerne arbejde i marketingafdelingen hos et bladhus eller en avis, og mener du at kunne se en forskel i hvor mange, der deler artikler fra din blog, fordi du har erstattet de sociale media share links, du tidligere havde placeret før dit blog content, med en pop-up, der springer frem på læserens skærm, når denne er 80 % igennem din post, ja så kunne du med fordel dele denne indsigt, da bladhuset eller avisen måske ville opleve en stigning i hvor ofte deres artikler deles.

Hvem ved – måske er der et magasin eller en avis, der er på udkig efter en markedsfører, der kan sørge for, at de får flere læsere. Med den indsigt, du har delt, har du givet en god grund til, at du kan være med til at sikre, at det sker.

Del content, markedsfør det og sørg ellers for at være aktiv på grupper – idéen er, at du skal fremstå som værende en engageret ekspert i et givent emne.

Implementér og se, hvad der sker

Vi er sikre på, at du med de råd og vink, du i denne artikel har fået, vil forbedre dine chancer for at din profil bliver besøgt og for at en ansættelsesansvarlig vil blive overbevist om, at du er en stærk kandidat.

Der er naturligvis mere du kan gøre, men grundtanken, som også informerer vores vejledning ovenfor er denne:

Du skal gennem en attraktivt præsentation af evidens for, at du kan blive en succes i et givent job (det du gerne vil have naturligvis) sandsynliggøre, at du vil være god at ansætte, fordi du vil give en god ROI.

God vind.

Skriv en kommentar

Følg os