Måske har du allerede hørt om Google BERT – Googles opdatering, der udkom den 24. oktober i år (2019). Men ved du præcist hvad Google BERT går ud på? Google har kaldt BERT for den vigtigste opdatering de seneste fem år, og set i lyset af det er det en god idé at have styr på, hvad BERT er for en størrelse. Derfor ser vi her nærmere på Google BERT, så du får indsigt i opdateringen og de konsekvenser, den har for dig og din hjemmeside fremadrettet.
Hvad er Google BERT?
Vi lægger ud med selve opdateringen BERT. BERT står for ”Bidrectional Encoder Representations from Transformers”, og er i al sin enkelthed en opdatering, der skal hjælpe Google søgemaskine til at blive bedre til at forstå konteksten og hensigten bag søgninger, så søgeresultaterne bliver bedre og mere relevante.
Og helt enkelt er det så alligevel ikke. BERT kommer nemlig først og fremmest til sin ret, når der er tale om søgefraser og ikke blot enkelte søgeord. Google algoritmen kan således ikke blot se ordene i søgningen ord for ord, men også afkode konteksten i hele søgefrasen, og dermed levere søgeresultater, der i højere grad end tidligere matcher hensigten bag søgningen.
Sagt på en anden måde muliggøre Google BERT opdateringen gør at søge på længere og mere komplicerede søgefraser, og stadig får relevante svar fra Google. Hvor Google tidligere fokuserede på de enkelte ord i søgningen, fokuseres der nu i stedet på konteksten.
Eksempler på Google BERT i praksis
I forbindelse med lanceringen af Google BERT leverede Google selv eksempler på, hvordan opdateringen vil ændre søgeresultaterne. Her tog Google blandt andet udgangspunkt i følgende søgning:
2019 brazil traveler to usa need a visa
I en søgning som denne er det vigtigt, at Google forstår konteksten for at kunne levere relevante søgeresultater. Det lille ord til (”to”) får pludselig en afgørende betydning, da det fortæller os, at det er en rejsende fra Brasilien, der skal til USA, og ikke omvendt.
Før Google BERT ville Googles søgemaskine se på ordene ”2019”, ”brazil”, ”traveler”, ”usa” og ”visa”. Problemet her er, at disse ord i sig selv ikke nøjagtigt identificerer hensigten bag søgningen. Er der tale om en rejsende, der skal fra Brasilien til USA og har brug for visum til USA – eller er det omvendt en amerikaner, der har brug for visum til Brasilien?
Når vi læser hele søgetermen, er vi ikke i tvivl om, at der er tale om en brasilianer, der ønsker indrejse til USA og har brug for et visum. Det fortæller ordet ”til” os. Men da Google før BERT-opdateringen ikke var i stand til at gennemskue kontekst – og dermed ikke så på fyldord som ”til” – blev hensigten bag søgningen uklar.
Dette illustrerede Google ved at vise det øverst rangerende søgeresultat for søgningen henholdsvis før og efter BERT-opdateringen. Og som du måske har gættet, omhandlede det øverste søgeresultat før BERT amerikaneres mulighed for at rejse til Brasilien uden visum, mens det øverste resultat efter BERT-opdateringen nu indeholdt information om, hvordan en brasilianer søger visum til USA.
Google BERT har altså med et trylleslag af google’ske dimensioner gjort det muligt for søgemaskinen at forstå kontekst og dermed hensigt bag søgninger, så den søgende i højere grad end tidligere bliver præsenteret for relevante søgeresultater.
Hvilke konsekvenser har Google BERT for dig?
Ovenstående er ikke blot et eksempel på, at Google BERT giver mere relevante søgeresultater end tidligere – det er også et eksempel på, at hjemmesider som Google ranker kan være ændret markant efter opdateringen. Og det leder os netop videre til de konsekvenser, Google BERT har for dig og din hjemmeside.
Da Google BERT nu har gjort søgemaskinen i stand til at forstå kontekst, er det vigtigere end nogensinde før at have relevant indhold på din hjemmeside, som matcher konteksten og hensigten bag søgningerne. Hvis din hjemmeside ikke har relevant indhold, der matcher konteksten i søgningerne på Google, vil du derfor også kunne opleve, at dine placeringer i Google falder. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at du skal lave indholdet på dine sider om.
Lad os tage udgangspunkt i Googles eksempel med brasilianeren, der søger efter visumregler i forbindelse med en rejse til USA. Her vil siden, der tidligere rangerede nummer 1 og omhandlede visumregler for amerikanere, der rejser til Brasilien, nu ikke længere modtage nær så meget trafik på denne søgeterm.
Og selvom talen om et “fald i trafik” kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste, så er det vigtigt at holde fast i hensigten bag søgningen. For hvis en brasilianer leder efter visumregler i USA og bliver ledt ind til en side med visumregler i Brasilien i stedet, får vedkommende ikke svar på sit spørgsmål her, og vil så blot forlade siden igen. Det vil sige, den trafik, du i givet fald vil miste på Google BERT, vil i et vist omfang alligevel ikke være relevant for din side.
I stedet for at tænke på, hvordan du kan vinde den konkrete, tabte trafik tilbage, er det derfor også langt mere fornuftigt at tænke på din hjemmeside som en helhed. Indeholder dine sider relevant indhold, der stemmer overens med konteksten af de søgninger, der kommer fra Google? Tager dit indhold hånd om hensigten bag søgningerne?
Hvis svaret er ja, så skal du endelig fortsætte i samme spor som hidtil. Sørg for at skabe relevant indhold på både nye og eksisterende sider – så er det muligt, at du mister trafik på nogle søgninger, men omvendt vil du opleve, at du opnår øget trafik på andre og mere relevante søgninger. I sidste ende belønner Google BERT algoritme-opdatering således de hjemmesider, der leverer relevant indhold til de besøgende.
Er svaret derimod nej… ja’, så er det måske på tid til at sadle om, for Google BERT er kommet for at blive – heldigvis.