I sidste sektion gennemgik vi hvordan man finder søgeord til sin Google Ads annoncer. Nu vil vi gennemgå hvordan man laver en annonce og give jer en guide til hvordan i selv kan lave annoncer der er professionelle.
Når man arbejder med Google Ads, så er at oprette en ny Kampagne den første ting man skal lære. Det er som at oprette et nyt projekt, en kampagne indeholder flere annoncegrupperinger kaldte “Ad Group” og deres data. Så det er bare et projekt med flere annonce folder inde i. I hver annonce gruppe har vi så nogle søgeord og nogle annoncerer. Her er strukturen illustreret.
Så det første vi skal starte med at lave er en kampagne. Du skal trykke på “alle kampagner” derefter “+” tegnet for at tilføje en ny kampagne.
Tryk her for at oprette en ny kampagneHerefter skal du vælge hvad dit mål til den kampagne er, for os vil vi vælge “Website Traffic”, skulle vi lande leads, så skulle vi nok have valgt “Leads” i stedet.
Nu ser vi nogle forskellige annoncetyper:
Hver af disse har et specifikt formål, med “Search” ads kommer man på Google søgemaskine, men med “Video” så kommer man på YouTube. Så det er vigtigt man vælger det rigtige mål her. Vi vil fokusere på “Search” lige nu her da vi vil gerne have vores annonce på Google søgemaskinen.
Herefter skal vi taste nogle flere informationer ind,
Det er helt op til os hvad vi vil navngive vores nye kampagne. Det er dog klogt at komme med et navn der beskriver vores mål. Herefter kan vi vælge om vi vill have vores annoncer dukker op på partner hjemmesider eller kun på søgemaskiner. Derefter skal vi vælge land, vi kan vælge at vises annoncen i hele verden, eller vi kan vælge kun i Danmark. Sproget kan vi vælge Dansk. Og til sidst er et budget på 200 kr per dag fint nok for nu.
Nu har vi en ny Kampagne og vi skal videre til at lave ads grupper og ads. Her er det vigtigt med en rigtig god struktur til dine annoncer. Hvis du ikke har en god struktur kan der være meget svært at gennemskue or arbejde på kontoen. For vil du gerne komme øverst så det vigtigt du følger disse trin:
Der er 2 måder at komme øverst på Google med, den første er med Google Ads. Her bruger du penge og betaler Google for at vise dine annonce til folk der søger efter din søgeord, her skal din annonce være mere relevant og have en højere score end andre for at ligge øverst. Dernæst er det med SEO altså søgemaskine optimering. Her optimerer du din side til at være af høj kvalitet og af høj søgerelevansen for dine søgetermer og søgeord og skal være bedre end de andre sider på Google.
Der er et par faktor der dikterer hvor god din annoncer er og hvordan du kommer på toppen af alle de andre. Der er 2 faktorer:
Det siger sig selv da Googles mål er at give brugeren det bedste resultat for hans/hendes søgning. Derfor er det ikke kun prisen der får dig på toppen, har du en bedre annonce så bliver prisen billigere for dig, og du kan komme helt på toppen da Google vil vise dine annonce da den matcher bedst.
Vi har listen med vores søgeord så nu kan vi lave kampagner og annoncer til dem, det vigtigteste er at starte med en god struktur. Lad os bygge det op.
Den måde vi vil strukturere det er at vi vil ligge hver søgeord i sin egen Ad gruppe. Den første er “Advokat til inkasso” her kan vil vi kalde Ad gruppen “Advokat til inkasso” og derefter ligge disse søgeord inde i annoncegruppen:
Alle disse søgeord er noget af det samme med flere forskellige match typer. Det godt at have flere match typer men at undgå at bruge broad match da den vil tage for meget med. Når vi har lagt søgeordene kan vi gå videre til at lave annoncen.
For at vi kan få en rigtig god annonce så er det vigtigt at vores annonce har en god relevansen til de søgeord vi har lagt inde i ad gruppen. Derfor vil vi ligge de søgeord i selve annonce både i titlen, beskrivelsen og også landing siden.
En annonce består af følgende dele:
Der er andre informationer man kan benytte til at på annoncen som vi ikke vil gå inde i for at simplificere denne vejledning, men man kan f.eks. benytte sig af display path, hvor man kan lave en sti til den landingside som bliver vist på Google Søgning med søgeordet, dette giver annoncen mere relevansen også.
Det er meget godt at skrive så mange titler man kan og beholde dem så relevandte som muligt. Lad os lave nogle eksempler:
Disse er 3 eksempler på titler man kunne bruge. I en “responsive search” annonce så vil Google selv vælge fra alle de titler man har skrevet de bedste og mest relevante til at vise på søgemaskinen for at gør “click through raten” (CTR) så høj som muligt. Lad os lave nogle eksempler på beskrivelser:
Man skal huske at annoncer er noget man hele tiden skal opdatere og optimere, så at man kan få så højt som muligt kvalitets score.
Sidst så er det vigtigt at have en landinside med samme annonce relevante. Det betyder at man har forskellige sider til forskellige søgeord og ad grupper. Så at når en bruger lander på en side, så ser han de samme ord han/hun søgte på. Her vil man have søgeordet med i sidens titel, sidens beskrivelse og i selv det content der på siden så som headings og tekster.
Så for at opsummere hvad opgør en annonce relevansen så er der 4 ting:
At alle søgeord som er i samme annoncegruppe er ens søgeord og ikke helt forskellige så at den annonce de ser, ikke har irrelevante søgeord.
Selve annonce og alle tekster har ord som bliver søgt efter i både titler og beskrivelser.
Selve siden brugere lander på er også vigtige, hvis en bruger søger efter en advokat og lander på en siden med ost, så er det irrelevant og annonce vil få en dårlig kvaliteten score. Så det vigtigt man har søgeord også på landinsiden.
Hvis for mange bruger ikke klikker på annoncen, eller klikker og går ud så får annoncen en dårlig score og dårlig CTR. Det er vigtigt at annonce er attraktivt og kan få folk til at klikke på den og indikere at den er relevant til at blive klikket på.
Vi har lavet en Kampagne, derefter oprette en ad gruppe og lagt nogle søgeord i den og derefter oprettet en annonce. Vi har derfor lavet vores første annonce på Google Ads. Vi ved nu hvad gør en annonce god, og hvordan vi kommer i toppen af søgningerne ved at øge annoncerelevansen.
Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital
All rights reserved Miklagard Group ApS 2021
CVR.nr: 40780068