Website Webshop SEO Blog Guide Google Ads

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

Indhold er vigtigt og det er også ligeså vigtigt at når man skriver indhold at man har undersøgt hvilken søgeord der skal bruges. Ikke alle søgeord har meget volumen og ikke alle søgeord er nemme. Så der skal tages højde for hvilken strategi man skal udføre og dernæst hvilken søgeord man skal bruge.

Vi vil gennemgå nogle metoder og måder på hvor man kan lave en søgeordsundersøgelse og forbered de ord man vil fokusere på. Lad os tage et eksempel. Lad os lege at vi skal lave en hjemmeside hvor vi tilbyder at sælge burgere. Det første ord der kommer til tankerne er “Køb Burger” det hvad vi gerne vil gå efter for at folk kan finde os og bestille nogle dejlige burgere.

Hvis vi søgere på Google efter søgeordet “Køb Burger” Så kan vi se en liste med forslag til hvad andre søgere. Disse ord kan blive brugt som søgeord da de faktisk er nemmere at ranke på.

Koeb burger Google Search Image

Man kan også bruge Google Keyword Planner til at finde flere søgeord. De længere søgeord er altid nemmere at komme frem på og det derfor når man vil gerne skrive noget indhold så det godt at fokusere også på disse søgeord så man kan ranker på dem også.

En søgeordsanalyse kan tage mange timer, og som regel til hvert ord vil man gerne have en siden kun, så man ikke har flere sider der skal komme op på google. En side kan komme op til flere søgeord. Men hvis man som vores eksempel sælger burger så vil man måske have en side der kun er dedikeret til “Køb burgerbøffer” og det den man gå efter kommer på første side på Google.


Forstå hvad du tilbyder dine kunder og hvem de er

Det første er altid at forstå din forretning hvad du tilbyder og hvem dine kunder er. Ofte er svaret til hvad du tilbyder og hvad dine kunder vil have helt forskellige. Så det er vigtigt at forstå disse ting.

Når man lavet en søgeordsanalyse tager det meget tid, og mange vil derfor ikke gå igennem denne vigtig del af processen. Men tage ikke fejl, det er virkeligt vigtigt at du danner denne overblik. Fokus skal altid være på hvad dit publikum søger efter og ikke hvad du tilbyder. F.eks. hvis det var burger vi sælger så skal vi spørg os selv spørgsmål som:

  1. Hvilken slags burger er folk efter? måske veganske burger
  2. Hvem søger efter disse?
  3. Hvornår søger de efter det? Mange ting har en sæson og derfor bliver måske søgt mest om sommeren
  4. Hvor søger de efter det hen?
  5. Hvorfor søger de efter det? Måske fordi de gerne vil være sunde?
  6. Hvor er mine kunder? Er det kun i Kbh. måske

Til sidst skal du nu komme med indhold som faktisk tilfredsstiller disse spørgsmål og behov.

Se hvad volumen er på disse termer.

Find ud af hvilken volumen der er på disse søgeord så har du et overblik over hvor meget trafik du skal forvente. Du har måske en ide over hvilke ord det skal være så som produkter, ydelser eller emner. Disser er rigtig gode frø til at finde andre ord du faktisk kan ranke på. Længere ord plejer nemlig at ranker meget bedre og hurtigere da de er specifik. Hvorimod korter søgeord er meget mere vanskeligt at komme op på og er mere brede. Det er derfor vigtigt at finde de længere ord som er nemmere og har stadig god trafik.

Green Danger Exclamation Mark

Diversificere

Det er vigtigt at vide at en hel hjemmeside ikke ranker for søgeord. Det er sider der gør. De fleste hjemmesider får mere trafik til sub siderne end de gør for forsiden. Derfor er det meget vigtigt optimere sider til at ranker for bestemte søgeord og ikke hele hjemmesiden for et søgeord.


Det er nemt at se her at vi illustrerer hvordan et kortere søgeord kan være mere vanskeligt at komme på hvorimod et længere et kan have mere volumen men kan være nemmer at komme på.

Man vil altid starte med at lave indhold til ord med mest volumen og arbejde ned derfra. Dog ned længere ord også.


Typen af indholdet der dukker op på første side

En anden ting man skal være opmærksom på er hvilken type af indhold man skal skabe. Altså når mennesker søger efter “Køb Burger” f.eks. for det meste så leder de altså efter en burger de kan bestille som mad, derfor vil man ranke best hvis man har en side der tilbyder køb af burger men derimod hvis man skriver en blog om burger, så kommer man altså ikke frem øverst da det ikke er hvad folk forventer. Det er hvad vi kalder for annoncerelevans.

Koeb Burger Google Search Display Ads

Lokalt SEO

Det også en god ide at gør så at man rammer de søgeord man har lokalt. Eksempelvis hvis man sælger burger i Bagsværd, så skal man sigte efter “Dejlige burger i Bagsværd” Disse søge termer vil være meget relevante til dit indhold og dem der søger efter dette vil nok gerne købe eller besøge en burger butik i Bagsværd.


Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital


All rights reserved Miklagard Group ApS 2021

CVR.nr: 40780068