Website Webshop SEO Blog Guide Google Ads

Paid Media

Hvad er Paid Media?

Paid Media er de platforms og kanaler hvor du betaler for annoncering på eller hvor du publicerer på for at vise din synlighed. Det er en form af Digital annoncering enten i form af sponseret indhold eller annoncering af produkter, services osv...

I denne sektion vil vi forklar om Paid Media, hvorfor man skal bruge det, og hvordan man gør. Vi vil gå ind på hvilken typer af annoncering der er, hvilken platforms og kanaler og hvordan man kan køre ads på en platform så som Google Ads.

Når mand vil nå ud til flere mennesker og et større publikum, så plejer mand at benytte en form af Paid Media. Man kan nemlig betale sig til at nå frem til flere mennesker, og kan oftest selv bestemme Geo lokation samt hvem mand vil nå frem til. Sælger mand et produkt kan man f.eks. hurtigt få flere kunder til butikken og hurtigt forhøje indtjeningen.

Store virksomheder bruger mange mange penge på annoncering og det gør de til nogle gode grunde. Det er vejen frem, og det er effektivt. De har også oftest en hel afdeling der styrer Digital Marketing og hele tiden arbejder på at finde nye kreative måder til at annoncer på.

Annoncering er nemlig ikke bare at køre en annonce men at få folks opmærksomhed ved at lave noget specielt og unikt og sikre at mand får så mange konverteringer, kliks eller hvad det er mand er ude efter. Der kan nemlig være flere grunde til hvorfor mand gerne vil annoncer. Det kan være mand bare vil få trafik til en side. Eller mand skal have flere følger til en Instagram konto. Det er vigtigt man har et klart billede over hvad man gerne vil opnå så mand har en strategi til hvordan man gerne vil eksekvere på sin annoncering.

Det er altid svært at få generet trafik, så det er en af de ting der er mest udfordrende indenfor digital marketing. Når man starter en ny hjemmeside der ikke har noget trafik så er det næste naturlige skridt at finde nogle måder at få trafik til hjemmesiden. Folk oftest her vil starte med at oprette social media kanaler, men de vil hurtigt finde ud af at det tager tid og arbejde at komme ud til folk, og ikke bare er lige til, her er det en rigtig god ide at bruge annoncering, til at booste opstarten, det koster penge men har man et budget kan mand hurtigt få trafik hvis man gør det rigtigt selvfølgeligt.


Typer af Paid Media

Der er flere forskellige typer af Paid Media, og det er vigtigt man kender forskellen mellem alle disse derfor ville vi lige gå nogle af de populære typer af Paid Media igennem.


Social Media

På de forskellige sociale kanaler så som Instagram, Facebook og LinkedIn kan man annoncere og betale for at komme frem, og det en af de mest populære måder at annoncere på. Så populært at alle genkender disse annoncerer. Næsten all sociale kanaler har en eller anden type a annoncering man kan betale for.

Disse kanaler oftest tilbyder en business konto til at annoncere og overvåge kontoen fremgang med. Her kan du annoncer og vælge hvem dine målgrupper er, hvilken interesser de har osv...


Søgemaskiner

Hvis du søger på “tøj” på Google ville du se det her.

toej Google Search

Her er det første resultat en annonce og det kan man se når der står “Ad” eller “Ads” ved siden af hvilket indikerer at dette er sponsoreret resultat. Det samme gælder for søjlen på højre side. Her kommer der nogle produkter frem der også er betalt for, i dette er det Zalando der betaler for disse. Typisk betaler dem der annoncerer på en søgemaskine hver gang der bliver klikket på annoncen. Og så svinger prisen afhængig af hvor mange der betaler for et søgeord, så prisen er afhængig af hvor meget forespørgsel og søge volumen der er på det specifikke søgeord.

Google Ads er en platform der bliver brugt til at annoncere på Google Søgemaskine, det et rigtigt stærkt og virkeligt god platform, og vi vil dyrke dybere ind i hvordan man kan bruge det, hvordan man skal gøre så mand får det bedste ud af sine annoncering.


Banner

Disser er også kaldt “Display Ads” og er nogle billeder der bliver vist på forskellige hjemmesider. De kommer op forskellige steder på hjemmesider, f.eks. i toppen af en hjemmeside eller mellem artikler på en hjemmeside, eller på en side søjle. Eksempelvis på BBC-hjemmeside kan der ses i toppen at Call-Me køre kampagner på en Samsung mobil telefon. Dette er en “Display Ad” eller et “Banner”, Call me betaler for hver gang der bliver klikket på annoncen.

BBC NEWS Display Ad

Video

Noget der er blevet rigtigt effektivt og populært er Video ads, dem du ser på YouTube med mindre du har YouTube Premium. Hvert 15-30 min får du et klip med en “Skip” knap frem, dette pleje oftest at være en annonce. Da mange bruger YouTube så kan mand Yo hurtigt nå ud til folk. Men at annoncere med noget video er mere avanceret. Der skal skydes en professionel video. Den skal helst være kort og bringer budskabet frem hurtigt. De første 5-10 sekunder er alt afgørende om andre ville se annonce eller om de bare vil trykke på “skip knappen”, så det er derfor vigtigt at tiltrække seerens opmærksomhed indenfor de 5 sekunder.


Konklusion

Nu har i en forståelse for de forskellige typer af annoncering der er, men hvordan bruges de og hvordan gør mand. I de næste afsnit vil vi gå mere i detaljer på Google Ads, her vil vi opsætte en konto til annoncere, vi vil oprette en ny kampagne og lave nogle Ad grupper og forklar hvad man skal være opmærksom på og hvordan man gør tingene professionelt.


Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital


All rights reserved Miklagard Group ApS 2021

CVR.nr: 40780068