Website Webshop SEO Blog Guide Google Ads

Paid Media

Google Ads – Søgeord

Hvad er Google Ads

Google Ads er en platform til at betale for at komme frem i Google tjenester, her kan komme frem i Google søgninger, YouTube som en video, eller på Google partner sider som med “Display Ads”. For at oprette en kampagne og få sat konto op til Google Ads er det vigtigt man ved hvilke søgeresultater man skal bruge, her vil vi gå i dybden på hvordan man vælgere de rigtige søgeord, og hvordan de bruges i Google søgninger og hvordan du kan få dine annoncere frem.

Hvorfor Google Ads?

Google har millioner søgninger per dag, og man kan få mange nye kunder og øge trafikken ved at få folk til at klikke på annoncer derfra, det er derfor en stærk platform hvor mange Marketing eksperter bruger til at vækste virksomheder og hjemmesider. Google Ads er noget vi bruger til dagligt og hvis brugt korrekt kan være en pengemaskine!

Er Google Ads gratis?

Nej, som sagt ligger Google Ads under Paid Media, det pga. Man betaler for at få sine annoncer frem på Google. Så Google Ads er ikke gratis det noget man betaler for.


Hvordan vælger man det rette søgeord?

For at i kan følge med og vi kan forklare i flere detaljer med eksempler lad os tage en ide og bygge alt omkring det. Lad os lege vi skal lave en forretning der sælger tøj. En webshop, vi har lige bygget den, og nu har vi brug for at trække trafik til siden med annoncering og sælge vores produkter. Hvad skal vores søgeord være, og hvorfor?

Vi ved vi sælger tøj, så vores fokus ord er vel bare ‘tøj’ ikke? Faktisk nej, dette er korrekt men det er ikke det ord der betyder for os. “tøj” er vores primær søgeord, men vi vil gerne være mere specifikke. Når en person søger efter ordet “tøj” alene så kan det betyde uendelige ting, det er ikke nødvendigvis at han gerne vil købe tøj. Glem ikke at vi søger efter søgeord der har de fleste købeklar søgninger og ordet “tøj” er derfor alt for bred, vi vil gerne lede efter nogle andre søgeord der er længere og mere specifikke så vi kan forøge vores chancer til at sælge.


Være så specifik som muligt men bevare en god søgevolumen

Hvis i bare skriver “tøj” i Google søgning og scroller ned til relateret søgninger så vil i finde nogle ideer til mere specifikke søgninger.

relateret søgninger på google

“køb tøj online” er et længere søgeord f.eks., der er mere relateret og at en bruger der søgere det ord faktisk ledere efter tøj online til at købe. Så præcis det vi ydere. Det er vigtigt her at lave en hel liste af søgeord og fraser. Ud over at vi sælgere tøj så kan vi bruge kategorier som søgeord. F.eks. Kjoler, top eller Sko. For at lave et længere søgeord kan vi skrive, “køb rød sommerkjole online” som vil gøre vores søgeord meget specifikt, når de så klikker så går de direkte ind til den side der har den røde kjole og en køb knap. Jo mere en søgeord er specificeret jo bedre vil de der klikker være købeklar og gennemføre købet, dog vil den have en mindre søgevolumen, derfor er det vigtigt med Google Ads at man har stadig en okay søgevolumen med SEO vil dette ikke være tilfældet helt da selvom det en lille søgevolumen så kan man stadig få salg. Men med Google Ads hvis den er for lav så kan man ikke køre annoncen.


Hvordan tjekker jeg søgevolumen?

Efter du har lavet en liste med alle de forskellige søgeord så er det næste skridt at finde ud af hvor meget søgevolumen der er, dette skridt er ikke så nødvendigt, pga. hvis man bare gå videre og køre annoncen så vil den alligevel ikke tillade søgeordet hvis den har for lidt volumen og derefter viser en fejlbesked der forklar at der er for lidt volumen. Men når man har søgeord og fraser, så er der en anden dimension til hvordan man ligger ord ind i Google Ads. Man kan bruge 3 forskellige måder.

Broad Match

Ordet “køb tøj online” skrives uden “ for at være et broadmatch søgeord, dette betyder at ordet ville match alt der har med køb tøj online, den vil f.eks. match “køb kjole online” eller “køb fiske tøj online”. Den vil matche en bred søgning som ikke er så godt hvis man ville holde budget mindre, så det bedst at bruge Phrase Match eller Exact match. Der er dog mange måder man kan bruge det her på, hvis man har et godt budget, så kan man køre med Broad Match og finde ud af hvad folk søger og derefter gør søgningen mindre bred ved at sætte negative søgeord som man ikke vil have Google skal vise annoncen på.

Phrase Match

Med Phrase match der sætter man “ før og efter ordet, dette betyder at ordet er phrase match og at Google vil finde søgeord der matcher frasen. Den er ikke så bred og man vil matche noget mere specifikt. Phrase match er mellem Broad Match og Exact Match hvilket gør den perfekt til at have mere målrettet søgeresultater men derefter filtrer alle de søgninger der ikke er relevante.

Exact match

I Exact match der skriver man ordet mellem et “[“ og et “]” så ordet ser sådan her ud [køb tøj online]. Her betyder det at Google vil kun vise din annonce til bruger der søger præcis den frase, og ikke noget andet, her er mand super specifikt, og volumen er lavestes.

Negativ Søgeord

Det er vigtigt man hele tiden tilføjer søgeord der ikke er relevante eller giver så meget, jo mere man kan minimere extra forbrug jo højere er retten man sælger og jo mere der kommer fortjeneste når man så bruger penge på annoncering. Hvis man ikke tilføjede negative søgeord så vil man bruge for mange penge, og annoncen vil ikke køre optimalt.


Hvor mange penge skal man bruge på Google Ads?

Med Google Ads er det alt afhængig af budget og niche. Nogle søgeord er dyre og kan koste 200 kr pr klik, andre kan være lavere og koste 2 kr pr klik. Men for at give en ide så er der mange mindre virksomheder der bruger 3,000 – 5,000 kr per måned på Google Ads. Andre lidt større virksomheder bruger omkring 15,000 – 25,000 kr per måned. Så giver det en ide på hvad der bruges på annoncering og måske til en der ikke ved hvor meget de skal brug hvad de skal ligge til side. Dog et lille budget betyder man får meget lidt tilbage. Bruger man en Digital Marketing Bureau så skal man også betale en fast omkostning til de timer de bruger på annonceringen.


Hvad er forskellen på Google Ads og SEO?

Google Ads er en platform til annoncering, her betaler man for at komme frem på Google søgninger. Med SEO så arbejder man på at få hjemmesiden til at komme på søgninger organisk og gratis. Er man på første side organisk med SEO så har man ikke brug for at betale penge for at være der, man skal bare sikre at man optimerer siden så den forbliver på første pladsen.


Er Google ads det værd?

Det korte svar er Ja, det er helt sikket det værd hvis man ved hvad det er man laver. Har man sat ting rigtigt op, så vil man få meget ud af at bruge Google Ads. Google Ads er en pengemaskine og derfor er det vigtigt at lære hvordan man kan bruge den rigtigt. Eller finde en ekspert der ved hvordan man kan bruge den.


Er Google Ads kun til store virksomheder?

Nej, Google Ads er et absolut must for mindre virksomheder. Det er vigtigt at man ligger penge tilbage i virksomheden og investere i Marketing, her er Google ads noget af det bedste man kan fortage sig. Det kan vækste forretningen meget hurtigt, og gå fra en lille forretning til en stor virksomhed.


Hvad er bedre Google Ads eller Facebook?

Jeg tror det er svært at give et klart svar her, jeg vil mene at man ikke skal bruge en kanal og udlade en anden, men at køre begge samtidigt, så kan man bruge et større budget der hvor det giver mere tilbage. Men det er godt at få mere synlighed og bruge så mange forskellige platforms som muligt, det kræver dog mere arbejde men er det værd.


Google ads i praksis

Lad os gå igennem det vi har lært og praktisere det igennem nogle eksempler, først lad os opsumere og forklar de ting man skal igennem for at finde de rette søgeord med 9 steps:

  1. Forstå hvad der gør et godt søgeord
  2. Tænk som dine kunder
  3. Ligge alt sammen
  4. Være specifikt og målrettet
  5. Lav liste med forskellige variationer
  6. Brug Google og Google Keyword-Planner til at finde søgeord
  7. Geo lokation og sprog
  8. Forstå hvilken slags Match at bruge (Broad, Phrase eller Exact)
  9. Udeluk irrelevant søgeord (Negativ søgeord)

Hvis du følger disse 9 trin rigtigt burde forstå og kunne lave nogle søgeord der er skarp og målrettet. Lad os starte med nogle eksempler.

Her i første eksempel vil vi gerne tilbyde en slagydelse, vi er advokat og vil gerne finde nogle kunder. Lad os starte med trin 1 2 og 3 sammen. Vi skal vide hvad vi tilbyder som advokat, der er jo mange områder. Er vi advokat til virksomheder, der hjælper med sager til SKAT, eller måske til noget andet? Her er vi advokater der kan tage inkasso sager. Så derfor vil vi ikke bruge Advokat alene da det er meget bredt. Måske er ordet “Advokat til inkasso” en god start. Lad os tast det ind i Google søgning.

Google soegning inkasso advokat

Nice der er allerede mange der annoncerer på det, lad os gå igennem annoncerne. Den i toppen tilbyder professionelt Inkasso til firma. Noget lignende til hvad vi tilbyder, vi kan bruge deres tekster til inspiration.

Hvis vi så scroller ned til relevante søgeord kan vi se disse søgeord, en hel masse søgeord til vores liste, vi tager hvad der er relevant til vores forretning og lade det andet være.

relevante søgeord advokat inkasso på Google

Hvis vi går på Google Keyword Planner og vælger “Discover new keywords”

Google Ad Planner - Discover Keywords

Så giver Google disse forslag med ord der er relevante

Google Ad Planner - inkasso advokater

men vi vil gerne have flere ord så lad os vælge nogle af dem under broaden your search

Google Ad Planner - inkasso advokater andre releteret ord

Lad os vælge inkasso, og hold da op, en hel masse ord, igen det vigtigt her at vi vælgere meget relevante ord til vores liste, vi er nemlig igang med punkt 4, 5 og 6 så det er vigtigt.

Google Ad Planner - inkasso advokater expanded

Nu har vi en lang liste med masser af ord:

  1. “Advokat til inkasso”
  2. “dansk inkasso service”
  3. “Inkasso pris”
  4. “Send til inkasso”
  5. “Professionel inkasso firma”
  6. “inkassofirma”
  7. “advokat til inkasso”

Og listen kan blive ved, men det er vigtigt at når man tilføjer dem senere at man så vælger de rigtige Match, her har vi valgt alle som Phrase match hvilket virker meget fint. Men når vi optimerer annoncen så skal vi nok tilføje nogle Exact Matches også det forklare vi senere hvordan man gør mere i praktisk når vi når til at oprette annoncerne og optimere dem.


Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital


All rights reserved Miklagard Group ApS 2021

CVR.nr: 40780068