Website Webshop SEO Blog Guide Google Ads

SEO

Hvad er SEO?

SEO eller Search Engine Optimization er en proces til at forbedre sin synlighed på søgemaskiner. Ved at bruge SEO kan man optimere indhold og få mere eksponering. Når vi bliver spurgt om hvad SEO er plejer vi at svar at det er en strategi til at opnå mere synlighed. Kort sagt er formålet med SEO to ting som er Ranking og Synlighed.

Ranking

Er en proces eller algoritme som søgemaskiner bruger til at bestemme hvor en hjemmeside skal komme frem i søgeresultaterne, og man pleje oftest og gerne vil komme frem øverst på søgeord der har betydning for ens forretning.


Synlighed

Jo mere synlighed et domain har jo mere vil den komme på flere forskellige søgeresultater med flere søgeord.


Grundlæggende SEO

Vi har sammensat et diagram (Pyramide) for de grundlæggende fundamenter til SEO med hvor nødvendige de er, så man hurtigt kan se hvilke elementer der er vigtigst at fokusere på

De 7 Grundlæggende Fundamenter til SEO

De 7 Grundlæggende Fundamenter til SEO

Som der kan ses så starter en søgemaskineoptimering med en god side der er tilgængelige og imødekommende til søgemaskiner, så de kan læse indholdet og listen går op derfra.

Ved at benytte denne diagram kan man følge disse syv trin til en effektiv SEO-strategi:

  1. Crawl tilgængelighed så at søgemaskiner kan læse din hjemmeside
  2. Skabe godt indhold der svar på søgeresultaterne
  3. Søgeordsoptimering for at tiltrække trafik fra søgemaskiner
  4. God brugeroplevelse og hurtig hjemmesides hastighed og up to-date udsende
  5. Indhold der er værd at dele til at optjene links og mentions
  6. Title, URL og beskrivelser for at opnå højt CTR når man rankere
  7. Snippets/Schema markup for at skille sig ud i SERP-resultater


Hvordan ved google hvordan den skal rankere en side?

En søgemaskine har primært et mål og det er at give brugeren det mest relevante svar eller information på det de søger efter. Så hver gang du bruger en søgemaskine til at søge efter noget vil dens algoritme vælge de sider der er mest relevante til din søgning. Derefter vil de rankere dem efter deres autoritet og popularitet.

Hvordan virker søgemaskiner?

Når en søgemaskine skal levere et resultat til en bruger gå de udefra to faktor:

  • Relevante mellem det søgeord der bliver søgt efter og det indhold siden har hvor søgemaskiner vil kigge på indholdet af siden og hvilket emne det handler om og hvilke ord der bliver brugt.
  • Autoriteten målt af websidens popularitet of hvor mange der besøger og linker til siden, og hvor meget tid de bruger på den. Google og andre søgemaskiner går udefra at jo mere populær en side eller ressource er jo mere værdi vil den have til dens besøgende.

For at finde ud af og analysere disse informationer bruger de kompliceret algoritmer. Selve algoritmerne er en hemmelighed og ingen ved hvordan de virker, men over tid SEO-eksperter har identificeret nogle teknikere til de bruger til at rankere på google. Disse teknikere vil gøre at hjemmesiden kommer op på søgningerne og bygger fundamentet og grundlaget for SEO-strategerne.

Som du vil kunne se så at skabe mere indhold, optimere billederne, optimere fil navne og bygge en god intern linkstruktur er alle metoder der kan optimere din SEO og dermed din synlighed på søgemaskineresultater.


Organisk søgeresultat

Organiske søgeresultater er de resultater der kommer op ved at bruge en effektiv SEO-strategi. Disse resultater kommer op pga. de har haft en stor interesse af læsere og har leveret relevant indhold til søgningerne. Udover de resultater er der ofte i toppen af søgningen betalte resultater. Disse kan identificeres med en “Ad” foran dem hvilket hentyder til “Advertisment” altså annoncer. Disse resultater kommer ikke op i toppen af søgningen ved brug af en effektiv SEO-strategi. Men er betalt annoncer med Google Ads platformen.

Du kan læse mere om hvordan du kan optimere Google Ads annoncering her

hvad er SEO google search image

Kernekomponenter for en god SEO-strategi

Der er tre kernekomponenter for en god SEO-strategi. Disse komponenter er fundamentale og vigtige for at komme op på søgeresultaterne.

Kernekomponenter for en god SEO-strategi

Vi vil gå mere i dybden om hver af disse elementer, og forklar detaljeret om hvordan de kan have en indflydelse på din hjemmesides performance og synlighed.


SEO Måling

En hver SEO-ekspert vil sige at det er ligeså vigtigt at måle på de forskellige ændringer man fortager som selve ændringerne man laver. Hvis man ikke kan måle kan man ikke vide hvis en strategi har virket og givet tilbage, eller om den har fejlet.

Der er mange måder man kan måle resultater, og vi vil gå igennem de mest populære måder der bliver brugt nu om dags.


White hat vs Black hat SEO

White hat vs Black hat SEO

Når man snakker om “White Hat” og “Back Hat” SEO så mener man den metode man bruger til at optimere siden. Med “White Hat” går man efter de anbefalinger Google og andre søgemaskiner giver og man undgår alle de metoder som Google anbefaler man ikke gør. Der er mange måder man kan bruge til at SEO optimerer en side som ikke er “rigtigt” og kan faktisk ende med at Google down rankere hjemmesiden pga. at den proces der er brugt er imod Googles anbefalinger. Disse processer og måder er kaldt for “Black Hat” hvor man prøver at opnå synlighed ved at narre søgemaskinerne og få dem til at rankere din side.

Der findes også en “Gray hat” som er noget i midten a de 2 overnævnte. Her i denne guide er fokus mest om “White Hat” SEO.


Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital


All rights reserved Miklagard Group ApS 2021

CVR.nr: 40780068