Noget af det vigtigste i SEO er at kunne måle for når du kan måle noget så kan du optimere det. Professionel SEO-eksperter bruger altid målinger til at optimere SEO. De måler alt fra trafik til rank til konverteringer. Når man måler kan også se hvilken effekt en ændring har haft og hvor meget den har øget performance.
Det hjælper også at indse hvad der ikke virker og prioritere SEO strategien. Det er vigtigt at forstå dine mål for hvad du skal opnå dermed kan man opsætte målinger til at måle det forskel der kommer af at implementer SEO-strategien.
Effekt af SEO-optimering måles på flere forskellige måder, og man bruger værktøjer til at måle effekten. En måde at måle på er ved brug af Google Search Console. Her kan man se de forskellige søgetermer der bliver søgt efter, hvor mange der klikker på ens side og hvor placeringen på Google er. Efter at have optimeret siden kan man dermed måle om det har givet en positiv effekt og man kommer med flere søgetermer og hvis man er kommet højere op i søgeresultaterne.
Der er mange målinger man kigger på når man skal mål performance på en hjemmeside, her er nogle af de vigtigste:
Trafik er det antal bruger der besøger en hjemmeside, jo flere besøgende jo bedre i de fleste tilfælde. Når man skal til at måle trafik til en hjemmeside kan bruge forskellige værktøj. Den først og mest populær er Google Analytics. Det eneste man skal gøre er at ligge et lille script i header kaldet et tag så gør Google Analytics resten og måler alle mulige data udefra de besøgende. Har man en webshop så kan man også måle den indtjening man får gennem webshoppen. Det er så lidt mere vanskeligt at opsætte og kræver lidt mere ekspertise, men man plejer også at kunne finde nogle plugins hvis man har et CMS-system.
Der er også andre værktøj der SEO orienteret som kan estimere udefra søgeresultater nogenlunde hvor meget organisk trafik en side får. Disse værktøjer kan også måle en hel masse andre ting så som hvor mange søgeord man har der er på google. Hvilke placeringer man har på dem. Hvor meget hjemmesiden autoritet er osv. Ahrefs og Semrush er to af disse værktøjer som vi bruger på daglig basis. Man skal lære hvordan de bruges, men har man en god forståelse på SEO så kan man få meget indsigt i hvordan hjemmesiden er og hvad der skal optimeres.
Om det er en kontakt formular eller et produkt så er det vigtigt at måle konverteringer. Det kan man bruge til at finde ud af hvor meget ROI man har og om en strategi giver tilbage. Konverteringer bruges også i Google annoncering til at optimere en annonce. Når Google ved hvem der konvertere kan dens algoritmer kun vise nogle de bruger den tror ville konverter så man bruger minde og konverter flere kunder. Dette gør ens pris per konvertering laver.
At se hvor meget tid besøgende bruger på en hjemmeside er rigtigt vigtigt. Det fortæller om det indhold der er på siden er godt nok eller uinteressant. Hvis tid brugt på en side er høj så betyder det endeligt at man har klaret det godt og at den side er god. Modsat hvis de bruger for lidt tid, så er der plads til optimering og man kan opdatere indholdet for at forøge tid brugt på den side.
Bounce rate fortæller hvor mange procent dropper ud direkte efter at have besøgt hjemmesiden. En høj bounce rate er dårligt og man skal undgå den. Man skal have den værdi så lavt som muligt. Dette indikerer til Google at siden er relevant for andre og de finder det de leder efter og ikke klikker væk.
Google Search Console er et rigtigt godt værktøj til at få indsigt i hvordan din side klar sig på Google, her finder du nemlig en masse information om hvad din sider fejler, hvad der bliver søgt efter og hvor mange klikker på dine links. Du skal gerne have en vækst på de tal der kommer fra google over tid ved at lave nyt indhold og opdatere gammelt indhold.
Dette er et værktøj fra Google til at se hvor hurtigt din hjemmeside loader. Når du skal gøre din hjemmeside hurtigere kan du benytte dette værktøj til at optimere hjemmesiden ved at se hvad der kan gøres bedre. Måske er det billeder der skal optimeres. Eller måske er det for meget ubrugt kode der skal fjernes. Her får siden en score ud af 100, og man skal gerne sigte efter en score på mere end 90% både på mobil enhed samt på desktops.
Det er vigtigt at siden er mobil venlig. Det betyder at den ser godt ud på mobile enheder samt enheder med mindre skærme. Dette værktøj fra Google tester netop hvor venlig en hjemmeside er. Her kan det være at teksten er for lille, eller at den ser mærkelig ud på mobilen.
Google Analytics som vi allerede har snakket om bruges til at måle flere forskellige ting, denne benytter et tag som du sætter inde i headeren i din HTML kode hvor den køre et script hver gang en bruger besøger din side. Så vil Google Analytics gemme det data den får og måle alt muligt. Hvem besøger din side, hvor den bliver besøgt fra. Hvor mange der besøger den. Hvad bounce rate er for forskellige sider og meget andet
Ahrefs er et SEO-værktøj målrettet til specifikt SEO der bliver brugt til at se hvordan en hjemmeside klare sig SEO-mæssigt.
Dette værktøj koster dog, men de har lige gjort nogle af deres værktøj til gratis brug
Ligesom Ahrefs er Semrush også et SEO-værktøj. Det bare et andet brand men mange af de samme ting kan man se her også. Dette koster dog penge og den gratis version er rigtigt begrænset.
Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital
All rights reserved Miklagard Group ApS 2021
CVR.nr: 40780068