Website Webshop SEO Blog Guide Google Ads

Earned Media

Hvad er Earned Media?

Futuristic Robot SEO On Wheels

Earned Media eller optjent indhold er alt indhold der ikke er betalt for eller ejet. Selvom dette indhold plejer at være offentliggjort af en 3rd part er der stadig mange måder at man selv kan hjælpe på at opnå og øge denne type af indhold.

Dette indhold bliver også tit kaldt for “Gratis Media” fordi at det ikke er betalt for, men er optjent gennem forskellige kanaler og platforms.


Hvad er Earned Media ikke?

Som allerede nævnt er Earned Media indhold der er optjent gennem diverse kanaler. Derfor er Earned Media ikke noget der er betalt for. Så hvis man betaler for noget indhold på en side som DR, er dette ikke Earned Media, men Paid Media, altså betalt indhold. På samme måde så hvis du skriver en blog på din side som du ejer, så er dette heller ej optjent indhold, det er ejet indhold som du har gjort nytte af. Da du ejer bloggen.

Forskellen er ret klar mellem Optjent (Earned Media), Betalt (Paid Media) og Ejet (Owned Media) indhold. Det er dog ret effektivt og meget vigtigt at man gør det rigtige ting så at man kan optjene det indhold da det er gratis, og har en stor effekt og betydning. Her nogen eksempler på Earned Media


Earned Media eksempler

I dag er verden forbundet med alle slags kommunikationskanaler, og derfor når du lavet noget indhold bliver det hurtigt delt og snakket om, det er nemlig der at optjent eller Earned Media kommer ind. Det er derfor meget vigtigt at det indhold der er lavet altid er godt, og at andre ville læse, dele eller snakke om det pga. at det er godt kvalitet.

TV

Hvis din virksomhed kommer på TV eller bliver nævnt på et tv-program uden at du har haft betalt for det, ville det være noget der er optjent og en type af Earned Media

Nyhedsbrev

Det kan være du kommer på nyhederne enten den printede form, eller online på BT-bladet, dette vil også være et andet eksempel på optjent media hvis det indhold igen ikke var betalt for.

Twitter

Twitter er ret populær, og det kan være folk begynder at tweete om dit indhold, endnu en type af Earned Media.

Green Danger Exclamation Mark

Er Social Media "Earned Media"?

Nej og ja, Sociale kanaler kan være Earned Media, Owned og Paid. Det kommer helt and på hvad der bliver offentliggjort på platformen og hvem der gør det. Hvis du betaler for at booste et indlæg så er det Paid Media. Hvis du bare ligger et billede ud til din følgere er det jo ejet og ikke betalt of derfor Owned Media. Men hvis andre bruger skriver en anmeldelse (Review) om dit produkt så er det sådan set Earned Media.

Anmeldelser

Anmeldelser er endnu en type af Earned Media da folk selv vælger at anmelde dit produkt eller service. Det derfor vigtigt at man gør sit bedste til at give den bedste service, så at kunder og bruger vælger at give en god anmeldelse som gør at man optjener nye kunder.

Organisk Trafik

Earned Media plejer at komme som indhold enten er det skrevet, en video eller måske billede der bliver delt på nettet og går viralt. Men hvis du skriver noget indhold på din hjemmeside, og sørg for at søgeord gør at du optjener trafik, så er det Earned Media også.

Green Danger Exclamation Mark

Er SEO "Earned Media"?

SEO er teknisk set ikke Earned Media. Det er en proces som du kan kontrollere og bruge for at gør at optimere din platforms og hjemmesider og dermed optjene organisk trafik. Dette gør den organisk trafik du får som Earned Media. Men da formålet med SEO i virkeligheden er at optjene mere trafik. Så har vi valgt at ligge det under Earned Media.

Mund til mund

En af de ældste former af Earned Media er hvad der bliver sagt mund til mund om din virksomhed. Når folk er tilfredse med den ydelse eller produkt de får så vil de henvis andre til det og dermed kan man vækste sin indtjening over tid.


Hvordan kan du optjene Earned Media?

Fordi at Earned Media ikke er noget du direkte kan kontrollere, kan det oftest føles svært at kunne have en påvirkning på det. Dette er dog ikke sandt, og man kan gøre meget der kan have en indflydelse på hvordan man optjener indhold.

1- Skriv indhold der er værd at dele

Når du skaber indhold er det vigtigt at skrive/lave noget som folk med glade ville dele, derfor lav fantastisk indhold som alle gerne vil dele med hinanden. Du kan også i mange tilfælde have en indflydelse på hvor nemt det er at dele dit indhold, du kan f.eks. tilføje knapper der gør det nemt at del dit blog post. I stedet for at skriv almindeligt indhold der er meget flad, så lav noget indhold med billeder eller infografik der sjovt at dele.

2- Brug tid på dine sociale kanaler

Det er nemt at komme frem på sociale kanaler, derfor er den et vigtigt element. Brug tid på dem og være aktiv. Du kan måske dele en ny blog du har skrevet. Eller vise hvor godt din mad til din restaurant ser ud. Du kan spørge din følgere hvad de synes om noget og få deres mening. Der et hav a muligheder her, og sociale media er gigantiske.

3- Gør din kunder glade

Din kunder kan give dig nye kunder hvis de er rigtig glade for det du tilbyder. Udover at det er vigtigt at holde på din nuværende kunder, så er det vigtigt at sørg for at de alle er glade og tilbyde den bedste service, så at dine kunder kan henvise andre til dig og dermed bringe dig nye kunder.


Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital


All rights reserved Miklagard Group ApS 2021

CVR.nr: 40780068