Website Webshop SEO Blog Guide Google Ads
Ny-hjemmeside billede

Hvordan laver man en hjemmeside (Guide 2023)
Blev #1 på Google med en SEO-venlig side!

Har du brug for en ny hjemmeside. Du kan bruge vores hjemmeside beregner til at beregne prisen og find ud af hvad det vil koste dig at få lavet en ny hjemmeside. Det tager kun 2 minutter

Tryk her for at starte

Søger du inspiration, vejledning eller hjælp til oprettelse af en ny hjemmeside i 2023, så læs med her, hvor vi har lavet en komplet guide og tjekliste til dig.

Uafhængig af om din nye hjemmeside har til formål at være en hobbyhjemmeside, professionel webshop eller firma-hjemmeside, skal du altid sikre dig at kunne tjekke punkterne af som gennemgået trinvis i denne guide.

Tjeklisten starter helt fra “start ny hjemmeside” og bliver mere specifik som vi kommer ned igennem trinene – hop gerne rundt og genbesøg enkelte trin efter behov.

Denne guide til ny hjemmeside er skrevet til alle der er interesseret i en ny hjemmeside, hvor tekniske termer og betegnelser bliver forklaret i simple termer. Tjeklisten sikrer løbende at din nye hjemmeside er på forkanten med online markedsføring og SEO-venlig så din hjemmeside kan få en god placering på Google og andre søgemaskiner.


Start med et domænenavn

Hvad er et domænenavn?

Et domænenavn er en unik adresse online, der kaldes et online domænenavn altså det der står i URL-adressefeltet. Domænet er navnet på din hjemmeside, fx mitfirma.dk, og det, der kommer efter @ i din e-mail, fx @mitfirma.dk.

Miklagards hjemmeside har domænenavnet miklagard.dk og din nye hjemmeside skal have sit helt egen og unikke domænenavn, inden en anden snupper det.

DK-Hostmaster domæner

Alle .dk-domænenavne tilhører den danske stat og administreres af DK-Hostmaster efter først-til-mølle-princip. Hvis du er interesseret i et “.dk” domæne kan du købe brugsretten til dette.

.com og andre domæner

Udover domænenavne, der ender på .dk, findes der et hav af andre endelser; eksempler på nogle af de mere kendte endelser er .com, .org og .net. Ligesom .dk-domænenavne kan du købe brugsretten til et hvilket som helst domæne med en hvilken som helst endelse, så længe domænenavnet med din tilvalgte endelse er gyldigt og ledigt.

Et godt domænenavn er grundlaget for din succes online, så vælg med omhu.

Sådan registrerer du domænenavnet?

  1. Tjek om domænenavnet til din nye hjemmeside er ledigt i Google Domains
  2. Registrer domænenavnet hos en dansk eller international forhandler af domænenavne

Bemærk. Hvis din hjemmeside er målrettet det danske marked kan du passende nøjes med et .dk-domænenavn, men hvis du ønsker et mere internationalt outlook kan du gå med et ud af flere internationale endelser til dit domænenavn. Selve endelsen af domænet har ingen påvirkning på din nye hjemmesides placering i søgemaskineoptimering (SEO) og Googles søgeresultater, så gå efter det der passer din forretning/brand/vision bedst.


Find et webhotel

Du har nu officielt set en registrant og har råderet til dit nye domæne, tillykke! Hvis du besøger domænenavnet – dette ved at gå ind i din foretrukne internetbrowser – det kunne være Chrome, Safari, Firefox, Internet Explorer eller en helt femte, og indtaste web-adressen til stedet for din nye hjemmeside, lander du på dit nye domæne, men du vil ikke se noget indhold på din ny web-adresse.

Hvad er et webhotel?

Et webhotel er en server du lejer ud som er forbundet til internettet døgnet rundt som indeholder alle dine filer til din hjemmeside. Her kan alt du uploader til din side ligge og blive serveret til internetforespørgslerne.

Selvsagt skal du uploade indholdet af din nye hjemmeside til internettet forinden hjemmesiden kommer frem på dit nye domæne, og netop for at kunne uploade din hjemmeside, har du behov for et webhotel udbyder.

Hvad er en webhotel udbyder?

En webhotel udbyder er en udbyder der leverer driften og hostingen af hjemmesider. En sådan leverandør kaldes et webhotel. Webhotellet er stedet, hvor din hjemmeside og e-mails ligger.

Du kan kombinere Trin 1) med Trin 2) ved at registrerer dit domænenavn hos et webhotel udbyder som tilbyder både domæner og webhoteller. I så fald, vil du under registrering af et domænenavn hos webhotel udbyderen sige “ja-tak” til tilbud om tilkøbet af et webhotel til dit domænenavn.

Mange online forhandler af domænenavne tilbyder også webhotel, men der findes også virksomheder som specialiserer sig indenfor hver deres område. Eksempelvis har vi hos Miklagard valgt at registrerer vores domænenavn et sted og have vores webhotel et andet sted.

OBS Du skal være opmærksom på at mange webhoteller promoverer sig også som udbydere af domænenavne men alene sælger pakkeløsninger hvor du er forpligtet til at betale for domæne sammen med webhotel. Hvis du ønsker et separate setup, skal du fravælge sådanne domæneudbyder under registrering – ellers kan du ende med at betale for to webhoteller hvor du aktuelt kun har brug for et webhotel.

Webhotel løsninger

Du kan få et webhotel der passer præcis dine behov – uanset om behovet er en blog, en hjemmeside eller en komplet e-shop løsning med potentielle kunder over hele verden.

Webhoteller kommer i mange størrelser til private og erhverv, og det er vigtig du her vælger et som passer dine behov. Hvad der så helt præcis passer dig, er her hvor mennesker og maskiner mødes, dvs. dine behov og tekniske krav. Webhoteller konkurrerer om at promoverer sig på og tilbyde flest GB lagerplads og GB trafik pr måned, dedikeret IP-adresse, backup og fri data gendannelse og meget meget mere.

Lad dig ikke narre. Hvis du er ny på hjemmeside-markedet er en god tommelfingerregel, at køb den mindste pakke og opgrader efter behov (du kan altid opgrader fra dag til anden, hvor det sjældent er lige så let den anden vej rundt). Den mindste pakke kan sikre du kan uploade din hjemmeside til internettet og folk besøger den når de indtaster din web-adresse.

Webhotel og SEO

Der er dog en vigtige detalje angående webhoteller og det er synlighed. Som ny begyndere er det mindre vigtigt men for at få din hjemmeside til at ranke på Google er der nogle forskellige elementer du skal tage hensyn til.

hjemmesidebygger

Det er ikke en god ide at bygge din hjemmeside med en online hjemmeside bygger da disser er meget dårlige til synlighed, og kan have store konsekvenser for din SEO-vækst. Disse er sider så som SquareSpace og Wix f.eks.

Hastighed

Webhotel hastighed har en stor påvirkning på din SEO-vækst. Jo hurtigere den server du brugere er og jo bedre en GEO lokation den ligger i til dine kunder, jo højere oppe i søgemaskineresultaterne din side kan komme. Derfor er det vigtigt at vælge et webhotel der har den rigtige Geo-lokation og som er hurtigt.

For at få en bedre forståelse på SEO kan du altid læse vores guides der forklarer i flere detaljer om SEO. Her kan du lære mere om emnet så du kan blive klogere og kan øge trafik til din hjemmeside. Læs Hvad er SEO her


Brug et CMS-system!

Hvad er et CMS-system?

Et Content Management System forkortet CMS er en digital platform der gør det nemt for dig at bygge og styre en hjemmeside.

Det giver dig en masse fordele når der arbejdes med indhold, sikre ensartet udseende for websider, spare tid for udvikling af hjemmesiden, imens du samtidig får en masse tekniske funktioner og moduler uden at du skal opkvalificer dig til selvudnævnt it-nørd.

I stedet for at du skal kode en hjemmeside helt fra bund af, så ved at bruge et CMS-system kan du hurtigt og nemt skave indhold.

Hvilken CMS-system skal du bruge?

Der findes mange CMS-systemer men det er nemt at vælge en. Hvis du ikke har en præference så vil vi anbefale at du vælger WordPress. Det er det CMS-system der er mest brugt overalt i verden og du kan ikke komme galt med det.

Hos Miklagard anvender vi også WordPress som allerede nævnt er meget udbredte og populær at bygge en ny hjemmeside i (dette udover at være gratis). Det sikrer også at diverse skabeloner, moduler til CMS-systemet løbende bliver vedligeholdt og understøtter automatisk sikkerhed, hastighed og brugervenlighed til hjemmesiden.

Fra et markedsføringsperspektiv er særlig den automatiske sikkerhedsopdatering og løbende vedligeholdelse og udvikling af systemerne vigtige, som internettet hele tiden udvikles og der kommer nye enheder (smartphones, tablet og computer) til der forbinder til internettet, hvor det skal være lækkert og let at bruge på tværs af enheder.


Hjemmeside Pris

Hvad koster en hjemmeside?

En hjemmeside koster fra 3.000 kr. eks. Moms for en One-Pager og helt op til 400.000 kr. for de mere komplekse løsninger. Udover det skal der betales for Hosting og Domæne som er omkring 50-400 kr. per måned. Klik her og find ud af prisen med en pris bergener

For at uddybe og give dig et lidt nærmere pris på hvad en hjemmeside plejere at koster, så koster en One-Page som allerede nævnt mellem 3.000 kr. og 8.000 kr. En mellemstor hjemmeside vil så koste mellem 8.000 kr. og 25.000 kr. En E-Commerce webshop vil være mellem 25.000 kr. og 70.000 kr. Og støre mere komplekse sider vil være over 70.000 kr.

De fleste der laver en side har også brug for at være synlig online og at tiltrække mere trafik, så det er altid vigtigt at man ikke glemmer at man skal allokere et budget til Marketing. Dette sikrer at man øger trafikken til siden da en side der bare er lavet ikke vil have noget trafik, og der skal arbejdes virkeligt meget fora t bygge trafikken op og gøre siden populær. Vi forklarer alt om organisk vækst og Paid Ads i vore Marketing Guides. Du kan læse mere om det her.

Miklagard Datadreven Webbureau SEO, PPC & Digital


All rights reserved Miklagard Group ApS 2021

CVR.nr: 40780068