S\u00f8gemaskineoptimering (SEO)<\/a>.<\/p>\nHvor SEO g\u00e5r ud p\u00e5 at optimere ens hjemmeside, s\u00e5 den ranker h\u00f8jt p\u00e5 en s\u00f8gemaskine (oftest Google), g\u00e5r CRO ud p\u00e5 at optimere ens side, s\u00e5 de personer, der bes\u00f8ger den, rent faktisk g\u00f8r det, du \u00f8nsker de skal g\u00f8re, n\u00e5r de faktisk er p\u00e5 din hjemmeside. Det kan v\u00e6re at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller at k\u00f8be en af dine ydelser osv.<\/p>\n
Sagt p\u00e5 en anden m\u00e5de g\u00e5r SEO ud p\u00e5 at p\u00e5virke en maskines adf\u00e6rd, hvor CRO g\u00e5r ud p\u00e5 at p\u00e5virke menneskers adf\u00e6rd i den retning, du \u00f8nsker.<\/p>\n
Typer af CRO<\/h3>\n Det er blevet popul\u00e6rt at skelne mellem forskellige former for CRO, nemlig mikro CRO og makro CRO. Vi har allerede givet et eksempel p\u00e5 begge: Hvor makro CRO fx kunne g\u00e5 ud p\u00e5 at s\u00e6lge en ydelse til bes\u00f8gende p\u00e5 din hjemmeside, kunne mikro CRO g\u00e5 ud p\u00e5 at foretage en bestemt adf\u00e6rd, fx tilmelding til nyhedsbrev.<\/p>\n
Mere generelt kan man sige, at man ved mikro konvertering s\u00f8rger for at bes\u00f8gende siger ja-tak til en sekund\u00e6r, men vigtig prioritet for dig og din organisation, hvor man via makro konvertering siger ja-tak til en prim\u00e6r prioritet.<\/p>\n
Begge er vigtige, da en procentvis forbedring i mikro konvertering gerne skulle lede til et st\u00f8rre antal makro konverteringer: jo flere der tilmelder sig dit nyhedsbrev, desto flere skulle der gerne v\u00e6re, der k\u00f8ber en af dine ydelser.<\/p>\n
Hvorfor skal jeg bruge CRO?<\/h2>\n Det er der minimum to svar p\u00e5. Ikke alene kan du med CRO sikre dig h\u00f8jere ROI p\u00e5 din investering i de digitale platforme, samtidig med du kan sikre dig h\u00f8jere ROI p\u00e5 fremtidige marketingsindsatser ved at g\u00f8re CRO til en central del af den strategi, investeringer udspringer af.<\/p>\n
Hvis du fx har investeret mange penge p\u00e5 reklamer i en avis, radio eller TV, fordi du gerne vil have flere bes\u00f8gende p\u00e5 din hjemmeside eller kategoriside (landingpage), kan CRO b\u00e5de s\u00f8rge for flere konverteringer i sig selv og bedre ROI p\u00e5 de penge, du har investeret i reklamer, for dem f\u00e5r du jo mere ud af nu, der hvor du konverterer bedre.<\/p>\n
V\u00e6lger du i stedet at indt\u00e6nke CRO som en integreret og central del af en marketingsindsats, kan det forbedre denne indsats markant – lidt p\u00e5 samme m\u00e5de som du g\u00f8re ved \u201cUX-writing\u201d (hvilket faktisk ogs\u00e5 kan v\u00e6re en form for konverteringsoptimering) til en central del af selv designet af en brugeroplevelse (snarere end en perifer eftertanke) kan forbedre brugeroplevelsen generelt.<\/p>\n
CRO og A\/B split test<\/h2>\n CRO kombineres gerne med en eller anden form for (split) testing, s\u00e5ledes at du kan f\u00e5 testet din hypotese om at mulighed (A) konverterer bedre end mulighed (B). Vi taler jo meget om at forretninger og beslutninger skal v\u00e6re datadreven, og den samme id\u00e9 b\u00f8r ogs\u00e5 g\u00f8re sig g\u00e6ldende i forbindelse med konverteringsoptimering. Det er en id\u00e9, der i princippet b\u00f8r g\u00e5 igen p\u00e5 alle niveauer i forretningen.<\/p>\n
Kunsten er at du i alle dine l\u00f8sninger skal v\u00e6re datadreven, ikke hvad du tror m\u00e5ske virker.<\/p>\n
Lad og pr\u00f8ve at opstille et t\u00e6nkt eksempel: Lad os forstille os du har en call-to-action knap p\u00e5 din hjemmeside og den har en bestemt farve. Der er mange farver at v\u00e6lge imellem, heriblandt: r\u00f8d, gr\u00f8n eller gul osv.<\/p>\n
Lad os sige at du p\u00e5 nuv\u00e6rende tidspunkt har en gr\u00f8n CTA-knappe. Det kan v\u00e6re at r\u00f8d eller gul er bedre, dvs. at r\u00f8d eller gul performer bedre, fordi de konverterer bedre. Derfor b\u00f8r du k\u00f8re tests, der tester r\u00f8d versus gr\u00f8n og gul versus gr\u00f8n og s\u00e5 fremdeles.<\/p>\n
Du lader gr\u00f8n v\u00e6re kontrolscenariet og tester den mod r\u00f8d, testscenariet. X% af dine brugere ryger ind p\u00e5 A-siden, dvs. den, der har gr\u00f8n (kontrolscenariet) og Y% leder du ind p\u00e5 B-siden, dvs. den, der har den r\u00f8de knappe (testscenariet). Viser det sig, at der er flere der k\u00f8ber den ydelse, du gerne vil have de skal k\u00f8be, eller tilmelder sig dit nyhedsbrev, fordi r\u00f8d alt andet lige performer bedre end gr\u00f8n, ja s\u00e5 har du et databaseret grundlag for, hvorfor du netop b\u00f8r \u00e6ndre farven p\u00e5 knappen, for at drive h\u00f8jere konvertering via din hjemmeside.<\/p>\n
Hvordan kommer man igang, hvorn\u00e5r er man f\u00e6rdig?<\/h2>\nCRO og optimeringsmuligheder<\/h3>\n Det er let nok at komme i gang, og det er ikke sv\u00e6rt at finde ud af, hvor man skal starte: man starter nemlig bare med de med lavth\u00e6ngende frugter eller de optimeringsmuligheder, der er lette at lave men ikke koster meget tid eller energi.<\/p>\n
Her er et par muligheder:<\/p>\n
Effektive headlines<\/strong>. En headline er ikke bare en headline. Det er her, du virkelig skal bruge din copywriter (content specialist) og f\u00e5 denne til at g\u00f8re brug deres h\u00e5ndv\u00e6rk. Det er mange ting, der virker godt. Gode eksempler her kunne v\u00e6re headlines, der hj\u00e6lper din bes\u00f8gende p\u00e5 vej \u201cS\u00e5dan kommer du i gang med X\u201d. \u201cDerfor b\u00f8r du y\u201d eller \u201cG\u00f8r X og s\u00e5 Y alle dage i \u00e5ret\u201d. Andre gode headlines appellerer til den bes\u00f8gendes egeninteresse, stiller denne en stor gevinst for en lille indsats i sigte, eller understreger vigtigheden af at den bes\u00f8gende g\u00f8r \u201cX her og nu, da der ikke er mange af Y tilbage\u201d.<\/p>\nSimpel navigation<\/strong>: S\u00f8rg for at det er let at finde frem til de prim\u00e6re call-to-actions (CTAs) p\u00e5 din hjemmeside. Det kan du g\u00f8re ved at s\u00f8rge for, at der altid er en menu, der er klar og distinkt og som er let at g\u00f8re brug af. Desuden kan du s\u00f8rge for, at du i dit content – fx dine blogindl\u00e6g – linker til de sider, hvor de bes\u00f8gende kan f\u00e5 et overblik over dine services eller den service, som du lige har beskrevet, hvor vigtig det er, at man f\u00e5r implementeret eller g\u00f8r brug af. Herudover kan du bruge illustrationer og mark\u00f8rer til at pege i retning af der, hvor dine ydelser befinder sig.<\/p>\nLoading hastighed<\/strong>: Vi har altid haft 24 timer i d\u00f8gnet, men vi fors\u00f8ger stadig at f\u00e5 mere og mere ud af de 24 timer, vi hver is\u00e6r har at r\u00e5de med. Desuden lever i en tid, hvor der findes s\u00e5 MEGET information eller, rettere, s\u00e5 meget ST\u00d8J og s\u00e5 lidt SIGNAL – og hvad der er det ene er snart det andet afh\u00e6ngig af folks forehavender. Det stiller krav til, at vi skal kunne finde information hurtigt, og derfor er det vigtigt, at din side loader hurtigt. Hvor vigtigt er det? Store amerikanske virksomheder Walmart og Kissmetrics har gjort sig nogle erfaringer og vi kan l\u00e6re en masse fra deres resultater: \u2028<\/p>\nHos Walmart oplevede man en forbedring i konvertering p\u00e5 2% for en forbedring p\u00e5 1 sekund i loading speed hastighedsforbedring.<\/p>\n
Neil Patel har unders\u00f8gt en Kissmetrics rapport og den siger at 1 sekunds forsinkelse kan resultere i en reduktion i konvertering p\u00e5 7%.<\/p>\n
Der er alts\u00e5 al mulig grund til at fors\u00f8ge at forbedre loading hastigheden p\u00e5 ens webside, hvis man gerne vil se bedre konverteringer. <\/p>\n
Optimering til mobiltelefon<\/strong>: I 2020 vil der kun blive endnu flere s\u00f8gninger p\u00e5 mobilen \u2013 ikke alene fordi der ogs\u00e5 vil v\u00e6re flere stemmes\u00f8gninger og mange stemmes\u00f8gninger bliver foretaget p\u00e5 mobilen. Det skal v\u00e6re let at finde frem til de steder, hvor man kan mikro og makro konvertere. Er din hjemmeside ikke responsive, er det et absolut minimum \u2013 f\u00e5 lavet de rette media queries og opsat de rette JS eller JQuery scripts. Endnu bedre ville det v\u00e6re at g\u00f8re brug af en \u201cmobile first\u201d-filosofi og lade den mobile oplevelse v\u00e6re den prim\u00e6re: P\u00e5 den m\u00e5de sikrer du dig ogs\u00e5 den bedste simple navigation (jf. 2) p\u00e5 mobilen og undg\u00e5r en side, der er langsom at navigere rundt p\u00e5, fordi fx bruger en hamburger og overlay menu (jf. 3).\u2028<\/p>\nKvalitetscontent:<\/strong>\u00a0Der er ingen vej udenom kvalitets-content. Du skal s\u00f8rge for, at din bes\u00f8gende gerne vil finde det, de gerne vil finde p\u00e5 din hjemmeside (og ikke det, du gerne vil have at de finder), og det kan du fx g\u00f8re ved at finde ud af, hvilke sp\u00f8rgsm\u00e5l kunder har til produkter, som dem du s\u00e6lger. Derudover skal dit content naturligvis v\u00e6re velstruktureret og velskrevet.<\/p>\nEksperimenter med disse lavth\u00e6ngende frugter og f\u00f8lg p\u00e5 din konverteringsrate n\u00f8je – k\u00f8r forskellige A\/B-test, for at finde ud af, hvad der virker bedst. D\u00e9t er konverteringsoptimering (CRO).<\/p>\n
Der er en gevinst ved at plukke netop de lavth\u00e6ngende frugter. Efter Google opdaterert deres s\u00f8gealgoritme – bedre kendt som Google BERT-algoritme opdateringen – er der i SEO kommet et endnu st\u00f8rre fokus p\u00e5 brugeren og brugerens oplevelse: Det handler i stigende grad om at tilfredsstille brugernes behov (frem for blot at bruge keywords for at ranke) og Google s\u00f8gemaskine har flere mekanismer til at sikre at din hjemmeside faktisk im\u00f8dekommer dette behov eller ej. Fx er der \u201cdwell-time\u201d, alts\u00e5 den tid, en s\u00f8gende bruger p\u00e5 en side efter denne er klikket ind p\u00e5 den efter at have v\u00e6ret p\u00e5 Googles s\u00f8geresultatside og inden denne g\u00e5r ud p\u00e5 Googles s\u00f8geresultatside igen. Har du ikke v\u00e6rdiskabende indhold for dine online brugere, eller hjemmesiden indl\u00e6ser for langomst eller navigationen p\u00e5 hjemmesiden ikke er simpel nok, ja s\u00e5 kan det resultere i en kortere dwell-time og det er en ud af flere faktorer, der er med til at bestemme, hvordan din hjemmeside kommer til at ranke p\u00e5 Google.<\/p>\n
Med ovenst\u00e5ende har du alts\u00e5 ikke alene f\u00e5et r\u00e5d til CRO: Du har ogs\u00e5 f\u00e5et gratis r\u00e5d til SEO. Du sl\u00e5r to fluer med et sm\u00e6k og k\u00e6ler for menneske s\u00e5vel som maskine ved at implementere forslagene 1-5).<\/p>\n
S\u00e5 meget kan du faktisk f\u00e5 ud af CRO<\/h3>\n Det er straks sv\u00e6rere at vide, hvorn\u00e5r man er f\u00e6rdig med CRO, for der er rigtig, rigtige mange variabler at teste ad. Du kan pr\u00f8ve en ny knappe i en \u201cgammel\u201d kontekst, men du kan ogs\u00e5 \u00e6ndre konteksten (og den er i sig selv et vidt begreb) og s\u00e5 pr\u00f8ve den \u201cgamle\u201d knappe i den nye kontekst og s\u00e5 kan du pr\u00f8ve den nye knappe i den nye kontekst…<\/p>\n
Det er naturligvis fornuften og et budget, der dikterer, hvorn\u00e5r man er f\u00e6rdig med at teste, for man bliver aldrig f\u00e6rdig med at teste: Det er ikke realistisk at tro, at man har ramt d\u00e9n unikke kombination af variabler, der leder til den bedste optimeringrate. N\u00e5r det er sagt, s\u00e5 kan man kigge p\u00e5 andre konverteringsrater og se, hvor man selv ligger. I f\u00f8lge Wordstream s\u00e5 er sp\u00f8rgsm\u00e5let og svaret:<\/p>\n
what is a good conversion rate? If you’re already achieving 3%, 5% or even 10% conversion rates, is that as high as you’re going to go? But what is a good conversion rate? Across industries, the average landing page conversion rate was 2.35%, yet the top 25% are converting at 5.31% or higher. Ideally, you want to break into the top 10% \u2014 these are the landing pages with conversion rates of 11.45% or higher.<\/p>\n
Hvis din konverteringsoptimering skal ligge over gennemsnittet, skal den alts\u00e5 op p\u00e5 over 2,4%, ja hvis den skal v\u00e6re blandt de bedste, skal den ligge mellem 5,3 % og 11,5 %, hvilket vil sige, at du for hver 100 bes\u00f8gende p\u00e5 din hjemmeside f\u00e5r henholdsvis fra 5-6 og op til 11-12 af de bes\u00f8gende til at g\u00f8re det, du \u00f8nsker, at de skal g\u00f8re p\u00e5 din hjemmeside.<\/p>\n
Mange gode grunde til at begynde p\u00e5 CRO, og ingen til ikke at begynde.<\/h2>\n Vi har alts\u00e5 set, man ved at konverteringsoptimering (CRO) potentielt kan l\u00f8fte ens konverteringsrate op til hele 11,5% og at det alts\u00e5 b\u00e5de kan betale sig at g\u00f8re en indsats i forhold til mikro og makro konvertering, eftersom da antallet af makro konverteringer gerne skulle stige i takt med forbedrede miro konverteringer (logikken er simpel: flere tilmeldte til dit nyhedsbrev, skulle gerne \u00f8ge interessen i dine ydelser, en st\u00f8rre interesse i dine ydelser, skulle gerne give flere bes\u00f8gende p\u00e5 din side, og flere bes\u00f8gende p\u00e5 din side skulle gerne resultere i flere makro konverteringer\u2026).<\/p>\n
Det er ikke sv\u00e6rt at komme i gang – pluk ud fra de lavth\u00e6ngende frugter, vi har fremh\u00e6vet, og f\u00e5 en flyvende start med minimale omkostninger og se hvordan din CRO ved hj\u00e6lp af simple teknikker, som beskrevet her, \u00f8ges – og er det ikke nok, kan du altid kigge dig omkring efter et webbureau, der kan hj\u00e6lpe dig med at finde de sidste procent, der kan g\u00f8re din forretning ekstra konkurrencedygtig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Konverteringsoptimering (CRO) Derfor har din virksomhed brug for CRO Er der ikke nok, der tilmelder sig dine nyhedsbreve? Har du … Read more<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"yoast_head":"\nF\u00e5 op til 171% mere ud af jeres bes\u00f8gende\u200e med konverteringsoptimering<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3770"}],"collection":[{"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3770"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3770\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4363,"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3770\/revisions\/4363"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/miklagard.dk\/site\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3770"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}